Försäljningen av ekologiska viner ökar tack vare Héritages Côte du Rhône blanc 2016

12.4.2017 13:40 | Spring Wine & Spirits AB

När den nya årgången 2016 av klassikern Héritages Côte du Rhône blanc släpps i butik under april är vinet ekologiskt och etiketten har fått ny fräsch design.

Héritages Côte du Rhône blanc från välrenommerade vinproducenten Maison Ogier blir från och med årgång 2016 ekologiskt. Detta innebär att april blir en grönare månad då 24 500 liter per år omvandlas till ekologiska liter. Ogier har arbetat med ekologisk odling i många år och flera av vingårdarna är certifierade, övriga arbetar enligt helt ekologiska metoder. För att få hållbara vingårdar arbetar man långsiktigt och med stor respekt för det ekologiska kretsloppet.

Det är inte bara innehållet som moderniseras. Vinet har även fått en ny etikett med en vapensköld som symboliserar de tre städer där grundaren Antoine Ogier levde och verkade. Han föddes i Saint-Etienne, 1859 byggde Ogier upp sin vinkällare och verksamhet i Châteauneuf-du-Pape och Avignon, den sistnämnda kallas även för påvarnas stad.

Vinet

Doften är finstämd med tilltalande aromer av vinterpäron, gula plommon, citrus, aprikos, galiamelon och färska örter. Frukttonerna följs upp med subtila aromer av pion och rosor, mandel och akaciahonung.

Vinet är torrt, fylligt, med aptitretande friskhet och rik, fruktig smak med inslag av vita persikor, äpple, päron, mogna citroner, akaciahonung, örter, vitpeppar, en antydan till ingefära och mandlar samt en mycket angenäm, ren mineralton.

Passar till

Avnjut vinet tillsammans med fisksoppa med saffran eller dragon, kantarelltoast, grillade pilgrimsmusslor, gambas à la plancha, chèvre chaud eller kallskuret. Passar också utmärkt till påskbuffén.

Vinifieringsteknik

Druvorna vinifieras var för sig. Musten jäser vid låg temperatur för att bevara friskhet och druvornas aromer, sedan startar alkoholjäsningen. Ingen malolaktisk jäsning. Vinerna lagras i betongtankar på sin jästfällning i 4-6 månader innan den slutgiltiga blenden görs, följt av buteljering.

Ursprung: Frankrike, Rhône, AOP Côtes du Rhône | Producent: Maison Ogier | Druvor: Grenache blanc 30%, Clairette 20%, Bourboulenc 20%, Roussanne 10%, Marsanne 10%, Viognier 10% | Alkoholhalt: 13% vol | Årgång: 2016 | Art.nr: 2866-01| Pris: 99 kr | Systembolaget

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 076-819 26 15, elizabeth.pezon@springwine.se

Carina Tidén, marknadschef på Spring Wine & Spirits, tel 070-7993231, carina.tiden@springwine.se

www.springwine.se

Héritages Côtes du Rhône blanc 2016
Maison Ogier

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender