Försiktiga vårvindar i modehandeln?

Klädhandeln noteras för en ökning på 2,4 procent jämfört med april förra året. Även inom skohandeln noteras en ökning på 9,5 procent. Beaktning måste dock tas för att siffrorna i Stilindex presenteras i löpande priser. Justerat för inflationen innebär siffrorna för klädhandeln alltjämt en minskning i volym. Och trots den relativt starka ökningen i skohandeln är det osäkert om försäljningsvolymen ökat. Skoinflationen har hittills under 2023 i genomsnitt legat på 11,1 procent.
Butiker och e-handel | April 2023 -2022 | April 2023 - 2021 | Ackumulerat 2023/2022 | Ackumulerat 2023/2021 |
Kläder |
2,4 % |
44,7 % | 1,4 % | 35,1 % |
Skor | 9,5 % | 64,2 % | - 3,5 % | 34,4 % |
Kommentarer från Svensk Handel
- Vi är glada över att många av våra medlemmar rapporterar om en liten ökning i flöde av kunder i sina butiker. Historiskt vet vi att årstidskiftningar ofta gynnar modehandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
- Samtidigt kommer vi inte ifrån det faktum att läget är otroligt tufft för många företag inom modehandeln. Konsumenternas köpkraft fortsätter att urholkas samtidigt som man möter stora kostnadsökningar, säger Sofia Larsen.
- Tuffa tider till trots genomgår handeln just nu en väldigt spännande och nödvändig transformation. Vi ser hur allt fler företag vidareutvecklar sin närvaro online och lägger ett allt större fokus på hållbarhet, säger Sofia Larsen och fortsätter:
Vi förutsätter att regeringen gör allt de kan för att se till att livskraftiga handelsföretag ges goda möjligheter att klara de utmaningar som handeln nu står i. För att det ska vara möjligt krävs konkurrenskraftiga förutsättningar. Exempelvis anser vi att en sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga måste finnas med i höstbudgeten, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Det våras för studenten5.6.2023 10:07:45 CEST | Pressmeddelande
Försommarens intåg innebär i vanlig ordning att det är dags för tusentals unga människor att ta studenten. Det är inte bara en viktig dag för studenterna själva, utan även för handeln, som förbereder med varor som bidrar till ett lyckat studentfirande.
Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer26.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum