Forskning kring biogasrester bär frukt: nu lanseras biogödsel för trädgården

Biototal Norden AB och Tekniska verken i Linköping samarbetar för att ta fram cirkulära produkter genom att utveckla restflöden från biogasproduktion. Nu släpper bolagen den första biogödselprodukten, Germino Trädgårdsgödsel, som riktar sig till hemmaodlare. Tidigare har det enbart varit lantbrukare som kunnat använda biogödsel som gödningsmedel.

Pressbild: Germino Trädgårdsgödsel, Tekniska verken/Biototal

Tekniska verken producerar detklimatsmarta fullgödselmedletpå sin biogasanläggning i Linköpingoch Biototal säljer och distribuerar det.

Ett forskningsbaserat samarbete
Det är FoU-avdelningarna på de båda bolagen som driver innovationen kring biogasresterna.

- I biogödseln finns näringsämnen och mullbildande material som det är värdefullt att återföra till odlad jord. Genom att vi identifierar och vidareförädlar restströmmar från vår biogasproduktion och återcirkulerar dem till jordbruk och samhälle, ökar resurseffektiviteten, säger Jan Moestedt, PhD och forsknings- och utvecklingsingenjör på Tekniska verken.

- Vårt samarbete kommer leda till flera positiva synergieffekter tack vare vår samlade kompetens och våra gemensamma intressen i forskning och utveckling. Vi har bestämt oss för att tillsammans vidareförädla biogödselfraktioner och skapa nya cirkulära affärsmöjligheter för nya målgrupper, säger Matilda Olstorpe, docent i mikrobiologi och affärsområdeschef för cirkulär innovation på Biototal Norden.

Tillsammans arbetar Biototal Norden AB och Tekniska verken i Linköping med fler utvecklingsprojekt för att öka resurseffektiviteten och finna cirkulära lösningar kring biogasanläggningen.

Fakta om Germino trädgårdsgödsel för hemmaodlare
Germinosäljs hos Blomstertorget i Linköping i en femlitersdunkoch räcker till gödsling av 5-10 kvadratmeter av grönsaksland, växthus, buskar, träd och blommor. Germino kan användas direkt på jorden men blandas med fördel ut med vatten för att bli enklare att sprida på odlingarna. Läs mer på Germinos webbplats.

För mer information, kontakta gärna:

Jan Moestedt: jan.moestedt@tekniskaverken.se eller 013 20 93 77
Matilda Olstorpe: matilda.olstorpe@biototal.se  0732010125

Pressbild: Germino Trädgårdsgödsel, Tekniska verken/Biototal

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)