Första pallplatsen för Johan
− Det var riktigt kul att vara tillbaka på pallen. Spreja champagne är aldrig fel, konstaterar Johan nöjt.
Kristoffersson visade med en sjundeplats redan i första kvalet att det fanns helt andra förutsättningar än tidigare under säsongen.
− Det kändes direkt att vi var mer konkurrenskraftiga, beroende på flera orsaker. Vi har förstås jobbat på förbättringar, banan passade våra bilar bättre och så hade vi mindre vikt.
Johans team hade fått plocka ut 30 kilo till den här tävlingen.
− Det går ju inte att komma ifrån att det spelar in.
I första racet fick Johan en bra start och plockade direkt ett par placeringar. Därefter blev det mycket ”följa John” för hela fältet, men Johan svarade för en av få omkörningar när han snyggt passerade Andy Priaulx på sista varvet och gick upp till fjärde plats.
− En riktigt trevlig fight med Priaulx. Det handlar om att ta hand om sina däck på bästa sätt för att kunna sätta in en stöt under de två sista varven.
Tidigt på söndagsmorgonen gällde det att vara på hugget för att skaffa bra förutsättningar för resten av dagen. Johan noterade en tredjeplats i Q1 och blev därmed ett av tolv ekipage som dels slogs om kvalpoäng dels möjligheten att starta först i och med den omvända startordningen. I Q2 missade Johan första försöket att sätta ett bra varv och blev lite störd av att han blev inkallad på en flygande besiktning med kontrollvägning. Han fick därmed bara ett varv på sig att sätta ett bra resultat, men det räckte för en åttondeplats.
− Riktigt bra. Jag hade inte kunnat göra mer där.
Eftersom man vänder på de tio första till race 2 så startade följaktligen Johan från ruta tre. En odramatisk styrning väntade och Johan tog sin Golf GTI TCR i mål på tredje plats. Första pallplatsen i WTCR-sammanhang var därmed säkrad.
− Det har känts avlägset tidigare, men det visar hur mycket det svänger från tävling till tävling.
I helgens sista race var det åttonde startrutan som gällde. Ännu en bra start betydde avancemang till sjunde plats, men så mycket mer gick inte att göra, även om Johan uppvaktade Mikel Azcona flitigt.
− Jag försökte, men man kan inte ligga nära hela tiden för då blir framdäcken för varma, förklarar Kristoffersson.
Efter totalt nio poäng på tre tidigare tävlingshelger och en åttondeplats som bäst, så var naturligtvis resultatraden 4-3-7 en rejäl framgång för den 30-årige Arvika-föraren.
− Det gäller att ta vara på de helger där farten finns.
Johan tog sig nu upp till femtonde plats i totalställningen och har bra läge för ytterligare avancemang i den femte deltävlingen som går på Nürburgring i Tyskland om en månad.
− Det ser jag fram emot, en superhäftig bana! avslutar Johan Kristoffersson.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum