Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

(Från vänster i bild: Roger Linnér, COO, Peab; Ylva Johansson (s), arbetsmarknadsminister; Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier; Anders Erlandsson, operativ chef Skanska Sverige; Henrik Löfgren, divisionschef NCC Infrastructure; Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket.)

Sveriges Byggindustrier är initiativtagare till Säkerhetsparken som byggs med inspiration från det finländska konceptet Safety Training Parks. Säkerhetsparken blir en fysisk träningsanläggning där de som arbetar i byggbranschen kommer att kunna träna på säkerhet.

I styrgruppen för projektet sitter flera av Sveriges största byggföretag, däribland Peab, NCC och Skanska.

- På Peab är vi 15 000 människor som varje dag går till jobbet och gör produktionen möjlig. Ingenting är viktigare än att de ska komma hem oskadda efter arbetsdagens slut. Att vi nu bygger Säkerhetsparken är en viktig del i att ständigt utveckla det förebyggande arbetet, säger Roger Linnér, COO på Peab.

Från regeringen fanns arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) representerad. Johansson välkomnar initiativet:

- Byggindustrin är en av de mest utsatta branscherna för allvarliga arbetsplatsolyckor. Att människor skadas eller dör på sin arbetsplats är helt oacceptabelt. Jag välkomnar initiativet om en branschgemensam säkerhetspark inom byggindustrin som syftar till att skapa en säkerhetskultur med färre olyckor och tillbud.

Även Arbetsmiljöverkerkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem betonar vikten av förebyggande arbete för att värna säkerheten på arbetsplatser:

- Det absolut viktigaste arbetsmiljöarbetet är det förebyggande, att arbetsgivare, skyddsombud, anställda och andra som finns på den lokala arbetsplatsen tillsammans skaffar sig kunskaper om vilka risker som finns och hur dessa ska hanteras för att undvika ohälsa. Den säkerhetspark som jag idag fått bevittna det första spadtaget till känns som ett mycket bra initiativ och har möjligheten att bli en god plats för lärande inte minst i säkerhetsarbetet.

Följande är med i styrgruppen för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark: Sveriges Byggindustrier. Skanska. NCC. Peab. Veidekke. JM. Bonava. Svevia. Erlandssons Bygg. Ramudden. Håll Nollan. Byggmästaren i Skåne.

Säkerhetsparken planeras stå färdig för invigning oktober 2019.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.