Första studien om filmindustrin och miljön släppt

I dag publicerades rapporten En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna, som handlar om hur produktionsteamet bakom tv-dramat Bäckström systematiskt arbetat för att dokumentera men också hitta metoder för att minska det klimatavtryck som inspelningen ger upphov till. Studien är den första i sitt slag i Sverige.

Rapporten visar att resor och transporter stått för mer än hälften av alla utsläpp (56 procent) och att det är färre eller inga flygresor som har störst potential att sänka utsläppen av CO2. De tio inspelningsdagarna i Thailand påverkade klimatet en och en halv gång mer än de 63 dagarna i Västra Götaland. Andra faktorer är val av kost och bränsle, om det är nytt eller återanvänt byggmaterial eller rekvisita till scenografi eller om kläderna är nya eller second hand.

Ronny Fritsche, miljöstrateg på Film i Väst, var under hela produktionen inkopplad som miljöcoach för teamet. Arbetet delades upp i en miljöpolicy, faktisk miljöcoachning och en klimatanalys.

- Den största lärdomen är att miljöarbetet måste vara förankrat och att ledningen måste gå i spetsen. Här spelade producenten Georgie Mathew från Yellow Bird en nyckelroll, men medvetandet fanns hos hela teamet. Tillsammans gjorde vi vårt bästa för att minska klimatavtrycket. De lärdomar vi dragit hoppas vi kunna sprida till andra produktioner.

En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna är gjord av Ronny Fritsche i samarbete med Filip Dessle och Carl Lindesvärd på ZeroMission. Bäckström produceras av Georgie Mathew, Yellow Bird på uppdrag av TV4/C More i samproduktion med Film i Väst.

- Svensk (och internationell) filmbransch saknar fortfarande systematiska och generella metoder för att producera hållbart. Det finns heller inga etablerade rutiner för att dokumentera och minska utsläppen. Det pilotprojekt som vi initerat under produktionen av Bäckström kan ge vägledning åt den svenska film- och tv-branschen, säger Georgie Mathew

Här kan du läsa rapporten En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna https://filmivast.se/2020-2/

För mer information: Ronny Fritsche, 46 (0)708 39 48 28, ronny.fritsche@filmivast.se

BAKGRUND

Bäckström är en kriminalserie i sex delar à 45 minuter baserad på Leif GW Perssons böcker om Evert Bäckström. Konceptuerande regissör och manus stårJonathan Sjöberg för, regisserar gör också Amanda Adolfsson. Serien produceras av Yellow Bird, producent Georgie Mathew, på uppdrag av TV4/C More. Bäckström fick premiär på C More den 23 mars och på TV4 den 7 april 2020.

Inspelningen skedde i Göteborg och Thailand 11 mars–5 juli 2019 med totalt 73 inspelningsdagar uppdelade på två block, med 63 inspelningsdagar i Västra Götaland. Varje dag åt i genomsnitt cirka 45 personer – team och skådespelare – lunch på inspelningsplats. Produktionskontor hyrdes med bas för mask, kostym, scenografi och parkering av fordon på Gothenburg Studios, Polstjärnegatan 10, i Göteborg.

Inspelningen i Sverige genomfördes på över 40 olika inspelningsplatser i Göteborg med någon enstaka avstickare till annan ort. Ingen studioinspelning förekom. Teamet kom från Stockholm och Västra Götaland. Skådespelare mestadels från Stockholm men också Göteborg, Helsingfors och Köpenhamn. Thailandsinspelningen skedde under tio dagar i Bangkok och Koh Chang och genomfördes i samarbete med ett lokalt produktionsservicebolag.

Ronny Fritsche
Kjell Bergqvist som Evert Bäckström, bild: Jonath Mathew
Producent Georgie Mathew på Yellow Bird.

Elva nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner8.11.2022 10:15:38 CET | Pressmeddelande

10 december delas European Film Awards ut i Reykjavik, Island. Det är en gala som motsvarar en sorts Europamästerskap för film och som har vuxit i betydelse under de senaste åren. Film i Västs samproduktioner har fått elva nomineringar. Både Ruben Östlunds Trollhätteinspelade Triangle of Sadness och Ali Abbasis Holy Spider har nominerats till Bästa europeiska film, regi, manus.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:02:07 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.