Första studien om filmindustrin och miljön släppt

I dag publicerades rapporten En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna, som handlar om hur produktionsteamet bakom tv-dramat Bäckström systematiskt arbetat för att dokumentera men också hitta metoder för att minska det klimatavtryck som inspelningen ger upphov till. Studien är den första i sitt slag i Sverige.

Rapporten visar att resor och transporter stått för mer än hälften av alla utsläpp (56 procent) och att det är färre eller inga flygresor som har störst potential att sänka utsläppen av CO2. De tio inspelningsdagarna i Thailand påverkade klimatet en och en halv gång mer än de 63 dagarna i Västra Götaland. Andra faktorer är val av kost och bränsle, om det är nytt eller återanvänt byggmaterial eller rekvisita till scenografi eller om kläderna är nya eller second hand.

Ronny Fritsche, miljöstrateg på Film i Väst, var under hela produktionen inkopplad som miljöcoach för teamet. Arbetet delades upp i en miljöpolicy, faktisk miljöcoachning och en klimatanalys.

- Den största lärdomen är att miljöarbetet måste vara förankrat och att ledningen måste gå i spetsen. Här spelade producenten Georgie Mathew från Yellow Bird en nyckelroll, men medvetandet fanns hos hela teamet. Tillsammans gjorde vi vårt bästa för att minska klimatavtrycket. De lärdomar vi dragit hoppas vi kunna sprida till andra produktioner.

En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna är gjord av Ronny Fritsche i samarbete med Filip Dessle och Carl Lindesvärd på ZeroMission. Bäckström produceras av Georgie Mathew, Yellow Bird på uppdrag av TV4/C More i samproduktion med Film i Väst.

- Svensk (och internationell) filmbransch saknar fortfarande systematiska och generella metoder för att producera hållbart. Det finns heller inga etablerade rutiner för att dokumentera och minska utsläppen. Det pilotprojekt som vi initerat under produktionen av Bäckström kan ge vägledning åt den svenska film- och tv-branschen, säger Georgie Mathew

Här kan du läsa rapporten En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna https://filmivast.se/2020-2/

För mer information: Ronny Fritsche, 46 (0)708 39 48 28, ronny.fritsche@filmivast.se

BAKGRUND

Bäckström är en kriminalserie i sex delar à 45 minuter baserad på Leif GW Perssons böcker om Evert Bäckström. Konceptuerande regissör och manus stårJonathan Sjöberg för, regisserar gör också Amanda Adolfsson. Serien produceras av Yellow Bird, producent Georgie Mathew, på uppdrag av TV4/C More. Bäckström fick premiär på C More den 23 mars och på TV4 den 7 april 2020.

Inspelningen skedde i Göteborg och Thailand 11 mars–5 juli 2019 med totalt 73 inspelningsdagar uppdelade på två block, med 63 inspelningsdagar i Västra Götaland. Varje dag åt i genomsnitt cirka 45 personer – team och skådespelare – lunch på inspelningsplats. Produktionskontor hyrdes med bas för mask, kostym, scenografi och parkering av fordon på Gothenburg Studios, Polstjärnegatan 10, i Göteborg.

Inspelningen i Sverige genomfördes på över 40 olika inspelningsplatser i Göteborg med någon enstaka avstickare till annan ort. Ingen studioinspelning förekom. Teamet kom från Stockholm och Västra Götaland. Skådespelare mestadels från Stockholm men också Göteborg, Helsingfors och Köpenhamn. Thailandsinspelningen skedde under tio dagar i Bangkok och Koh Chang och genomfördes i samarbete med ett lokalt produktionsservicebolag.

Ronny Fritsche
Kjell Bergqvist som Evert Bäckström, bild: Jonath Mathew
Producent Georgie Mathew på Yellow Bird.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.

Film i Väst storsatsar på talang och nya berättelser19.5.2021 14:02:02 CEST | Pressmeddelande

Vid ett webbinarium hos Film i Väst i dag presenterades två nya satsningar på talang och nya berättelser. Jenny Luukkonen, ansvarig för talang hos Film i Väst, berättar om satsningarna: – Syftet är att attrahera andra kreatörer än de som i vanliga fall söker sig till oss, som kanske inte ser sig själva som filmskapare eller tänker att de hör hemma i filmbranschen. Detta blir ett sätt för oss som offentlig finansiär att aktivt söka oss utanför de traditionella arenorna, både när det kommer till att hitta talanger och publik.

Inspelningsstart för SVT:s Försvunna människor11.5.2021 10:15:56 CEST | Pressmeddelande

Nu har inspelningen av SVT:s nya spänningsserie Försvunna människor startat i Västra Götaland. Det är en nervkittlande historia i sex avsnitt om en vanlig lastbilschaufför och familjefar i en liten småstad, som begår ett ödesdigert misstag. Konsekvenserna ställer honom inför ett livsavgörande val. Försvunna människor produceras av Unlimited Stories i en samproduktion med SVT och Film i Väst och får planerad premiär 2022.

Inspelningsstart i Alingsås för LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta10.5.2021 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag påbörjas inspelningen av LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta. Det är den sjunde filmen om de populära detektiverna Lasse och Maja och denna gång med filmdebuterande regissören Tina Mackic (Sommarskuggan). I huvudrollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. De erkända skådespelarna Suzanne Reuter och Henrik Hjelt kommer även medverka i den nya filmen som beräknas att ha premiär i februari 2022.

Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg till nattens Oscar för Bästa internationella film26.4.2021 04:16:35 CEST | Pressmeddelande

- Film i Väst gratulerar Thomas Vinterberg och Zentropa till nattens Oscar för Bästa internationella film. En runda till är en gripande historia med fantastiska skådespelarprestationer. Vi är oerhört stolta och glada över att ha fått vara med som samproducenter. Särskilt roligt är det att filmen till stora delar har spelats in i Västra Götaland med ett stort västsvenskt filmteam. Det är första året med tre Oscarsnomineringar, varav två för Bästa internationella film. Detta är filmhistoria för oss, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.