Första studien om filmindustrin och miljön släppt

I dag publicerades rapporten En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna, som handlar om hur produktionsteamet bakom tv-dramat Bäckström systematiskt arbetat för att dokumentera men också hitta metoder för att minska det klimatavtryck som inspelningen ger upphov till. Studien är den första i sitt slag i Sverige.

Rapporten visar att resor och transporter stått för mer än hälften av alla utsläpp (56 procent) och att det är färre eller inga flygresor som har störst potential att sänka utsläppen av CO2. De tio inspelningsdagarna i Thailand påverkade klimatet en och en halv gång mer än de 63 dagarna i Västra Götaland. Andra faktorer är val av kost och bränsle, om det är nytt eller återanvänt byggmaterial eller rekvisita till scenografi eller om kläderna är nya eller second hand.

Ronny Fritsche, miljöstrateg på Film i Väst, var under hela produktionen inkopplad som miljöcoach för teamet. Arbetet delades upp i en miljöpolicy, faktisk miljöcoachning och en klimatanalys.

- Den största lärdomen är att miljöarbetet måste vara förankrat och att ledningen måste gå i spetsen. Här spelade producenten Georgie Mathew från Yellow Bird en nyckelroll, men medvetandet fanns hos hela teamet. Tillsammans gjorde vi vårt bästa för att minska klimatavtrycket. De lärdomar vi dragit hoppas vi kunna sprida till andra produktioner.

En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna är gjord av Ronny Fritsche i samarbete med Filip Dessle och Carl Lindesvärd på ZeroMission. Bäckström produceras av Georgie Mathew, Yellow Bird på uppdrag av TV4/C More i samproduktion med Film i Väst.

- Svensk (och internationell) filmbransch saknar fortfarande systematiska och generella metoder för att producera hållbart. Det finns heller inga etablerade rutiner för att dokumentera och minska utsläppen. Det pilotprojekt som vi initerat under produktionen av Bäckström kan ge vägledning åt den svenska film- och tv-branschen, säger Georgie Mathew

Här kan du läsa rapporten En studie i grönt – kommissarien, filmindustrin & miljöbovarna https://filmivast.se/2020-2/

För mer information: Ronny Fritsche, 46 (0)708 39 48 28, ronny.fritsche@filmivast.se

BAKGRUND

Bäckström är en kriminalserie i sex delar à 45 minuter baserad på Leif GW Perssons böcker om Evert Bäckström. Konceptuerande regissör och manus stårJonathan Sjöberg för, regisserar gör också Amanda Adolfsson. Serien produceras av Yellow Bird, producent Georgie Mathew, på uppdrag av TV4/C More. Bäckström fick premiär på C More den 23 mars och på TV4 den 7 april 2020.

Inspelningen skedde i Göteborg och Thailand 11 mars–5 juli 2019 med totalt 73 inspelningsdagar uppdelade på två block, med 63 inspelningsdagar i Västra Götaland. Varje dag åt i genomsnitt cirka 45 personer – team och skådespelare – lunch på inspelningsplats. Produktionskontor hyrdes med bas för mask, kostym, scenografi och parkering av fordon på Gothenburg Studios, Polstjärnegatan 10, i Göteborg.

Inspelningen i Sverige genomfördes på över 40 olika inspelningsplatser i Göteborg med någon enstaka avstickare till annan ort. Ingen studioinspelning förekom. Teamet kom från Stockholm och Västra Götaland. Skådespelare mestadels från Stockholm men också Göteborg, Helsingfors och Köpenhamn. Thailandsinspelningen skedde under tio dagar i Bangkok och Koh Chang och genomfördes i samarbete med ett lokalt produktionsservicebolag.

Ronny Fritsche
Kjell Bergqvist som Evert Bäckström, bild: Jonath Mathew
Producent Georgie Mathew på Yellow Bird.

Ruben Östlund’s Triangle of Sadness återupptar inspelningarna med Woody Harrelson på plats i Trollhättan1.7.2020 14:05:00 CESTPressmeddelande

Inspelningarna av Ruben Östlunds satir Triangle of Sadness startade i februari, men fick ta en paus med anledning av coronapandemin. Nu återupptas inspelningarna med den stjärnspäckade internationella ensemblen bestående av Harris Dickinson, Charlbi Dean och den trefaldigt Oscarsnominerade världsstjärnan Woody Harrelson, som nu har landat i Sverige och är på plats i Film i Västs studio Trollhättan.

Film i Väst Talks: Tomas Eskilsson om filmen efter pandemin19.5.2020 09:45:32 CESTPressinbjudan

Välkommen till Film i Väst Talks med Tomas Eskilsson som i en intervju av Ulrika Grönérus reflekterar över filmlandskapet på andra sidan pandemin. Vad händer med biograferna? Hur många filmaktörer och hur många frilansare kommer försvinna under krisen? Kommer produktionerna att återupptas? Blir det några skatterabatter i Sverige? Vad får streamingtjänsternas framfart för följder? Vad händer med kvalitetsfilmen?

Pandemin och filmen - hur ser framtiden ut för film och tv-drama?23.4.2020 13:21:00 CESTPressmeddelande

Hur ser det filmlandskapet ut på andra sidan pandemin? Vad händer om kinesiskägda AMC, som i sin tur äger Filmstaden, går i konkurs? Hur många filmaktörer och hur många frilansare kommer försvinna under krisen? Kommer produktionerna repatrieras? Blir det några skatterabatter i Sverige? Vad får streamingtjänsternas framfart för följder? Vad händer med kvalitetsfilmen? Film i Västs omvärldsanalytiker Tomas Eskilsson ger en tillståndsbeskrivning av filmen, internationellt och på hemmaplan, och spanar in i framtiden. Texten är också publicerad i Point of View.