Fortsatt allvarligt ekonomiskt läge på grund av Covid-19 - Skansen varslar om uppsägning

Trots en mängd åtgärder och extra statligt stöd för 2020 är det ekonomiska läget fortsatt kritiskt för Skansen. Skansen varslar idag om uppsägning av 30 tjänster vilket motsvarar ungefär 15% av de totalt ca 200 fast anställda.

De senaste månaderna har Skansen vidtagit ett antal åtgärder för att ta sig igenom den ekonomiska kris som uppstått på grund av Covid-19 och det stora tappet av gäster. Skansen har vanligtvis ca 50% internationella gäster som nästan helt har uteblivit i år. Situationen har inneburit att Skansen sagt upp ca 600 sommaranställda, annullerat avtal för musiker och artister, ställt in evenemang, implementerat korttidsarbete, fått förskott på statsanslag och även nyligen fått besked om ett extra tillskott av statliga medel. Men det räcker inte för att säkra Skansens verksamhet på längre sikt.

- Att Skansen har haft möjlighet att ha fortsatt Parköppet, samt de extra insatserna från staten, har varit kortsiktigt avgörande i denna mycket allvarliga kris. Även medarbetarnas och allmänhetens engagemang och stöd för Skansen har varit betydande och gett medarbetarna råg i ryggen att fortsätta framåt, säger John Brattmyhr, vd för Skansen.

Men trots extraordinära insatser måste Skansen vidta fler åtgärder för att säkra verksamheten på längre sikt. Därför varslar Skansen idag om uppsägning av 30 tjänster.

- Det är en mycket allvarlig och tung situation vi befinner oss i och detta är ett besked vi helst inte hade velat behöva komma med, säger John Brattmyhr.

Den internationella turisten beräknas inte komma som vi är vana vid under 2021. Det innebär att Skansen just nu arbetar intensivt med att ställa om erbjudandet till gäst och delvis rikta sig till nya målgrupper.