Fortsatt allvarligt ekonomiskt läge på grund av Covid-19 - Skansen varslar om uppsägning

Trots en mängd åtgärder och extra statligt stöd för 2020 är det ekonomiska läget fortsatt kritiskt för Skansen. Skansen varslar idag om uppsägning av 30 tjänster vilket motsvarar ungefär 15% av de totalt ca 200 fast anställda.

De senaste månaderna har Skansen vidtagit ett antal åtgärder för att ta sig igenom den ekonomiska kris som uppstått på grund av Covid-19 och det stora tappet av gäster. Skansen har vanligtvis ca 50% internationella gäster som nästan helt har uteblivit i år. Situationen har inneburit att Skansen sagt upp ca 600 sommaranställda, annullerat avtal för musiker och artister, ställt in evenemang, implementerat korttidsarbete, fått förskott på statsanslag och även nyligen fått besked om ett extra tillskott av statliga medel. Men det räcker inte för att säkra Skansens verksamhet på längre sikt.

- Att Skansen har haft möjlighet att ha fortsatt Parköppet, samt de extra insatserna från staten, har varit kortsiktigt avgörande i denna mycket allvarliga kris. Även medarbetarnas och allmänhetens engagemang och stöd för Skansen har varit betydande och gett medarbetarna råg i ryggen att fortsätta framåt, säger John Brattmyhr, vd för Skansen.

Men trots extraordinära insatser måste Skansen vidta fler åtgärder för att säkra verksamheten på längre sikt. Därför varslar Skansen idag om uppsägning av 30 tjänster.

- Det är en mycket allvarlig och tung situation vi befinner oss i och detta är ett besked vi helst inte hade velat behöva komma med, säger John Brattmyhr.

Den internationella turisten beräknas inte komma som vi är vana vid under 2021. Det innebär att Skansen just nu arbetar intensivt med att ställa om erbjudandet till gäst och delvis rikta sig till nya målgrupper.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.