Svensk Handel

Fortsatt dystra framtidsutsikter bland svenska handlare – kommande handelshögtider blir viktiga

Dela
Det är fortsatt pessimistiska vindar som blåser inom den svenska handeln. Men med Black Friday och julhandeln i antågande noteras en viss uppgång i tron på framtida försäljning. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad.

För åttonde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, partihandeln och e-handeln under det neutrala värdet 100, vilket indikerar en neutral nivå. Pessimismen är alltså fortsatt påtaglig inom alla delbranscher.

En liten ljusglimt är att samtliga delbranscher noteras för en mindre uppgång i månadens mätning, vilket kan tillskrivas en större tilltro till försäljning under årets sista handelsintensiva månader.

- Black Friday och den kommande julhandeln blir oerhört viktig för många handlare runt om i landet. En riktigt god julhandel behövs för att täcka upp för de svagare handelsmånaderna i januari och februari, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Chockhöjningar av hyran väntar butikshandeln

Butikshandeln står för månadens minsta ökning och befinner sig fortsatt på en låg nivå. Indikatorvärdet i månadens mätning landar på 74,1. Nivån är till och med lägre än samma månad under pandemin för två år sedan.

- Butikshandeln har det tufft och kunderna är mer avvaktande när det kommer till köp. Lägg till den chockhöjning av hyran som Fastighetsägarna hotar med från årsskiftet- och läget är bekymmersamt. Vi hoppas nu att det rejäla vinterväder som dragit in över landet leder till ökad aktivitet ute i butikshandeln, säger Sofia Larsen.

E-handeln hoppas på en stark Black Friday

Nästan hälften av alla konsumenter planerar att göra samtliga sina inköp online under Black Friday, vilket märks av inom e-handeln, där handlarna tror på en ökning i försäljning vilket gör att Framtidsindikatorn ökar med 1,4 enheter och hamnar denna månad på 81,8.

- Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, säger Sofia Larsen.

Svensk Handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye