Fortsatt dystra framtidsutsikter bland svenska handlare – kommande handelshögtider blir viktiga

För åttonde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, partihandeln och e-handeln under det neutrala värdet 100, vilket indikerar en neutral nivå. Pessimismen är alltså fortsatt påtaglig inom alla delbranscher.
En liten ljusglimt är att samtliga delbranscher noteras för en mindre uppgång i månadens mätning, vilket kan tillskrivas en större tilltro till försäljning under årets sista handelsintensiva månader.
- Black Friday och den kommande julhandeln blir oerhört viktig för många handlare runt om i landet. En riktigt god julhandel behövs för att täcka upp för de svagare handelsmånaderna i januari och februari, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Chockhöjningar av hyran väntar butikshandeln
Butikshandeln står för månadens minsta ökning och befinner sig fortsatt på en låg nivå. Indikatorvärdet i månadens mätning landar på 74,1. Nivån är till och med lägre än samma månad under pandemin för två år sedan.
- Butikshandeln har det tufft och kunderna är mer avvaktande när det kommer till köp. Lägg till den chockhöjning av hyran som Fastighetsägarna hotar med från årsskiftet- och läget är bekymmersamt. Vi hoppas nu att det rejäla vinterväder som dragit in över landet leder till ökad aktivitet ute i butikshandeln, säger Sofia Larsen.
E-handeln hoppas på en stark Black Friday
Nästan hälften av alla konsumenter planerar att göra samtliga sina inköp online under Black Friday, vilket märks av inom e-handeln, där handlarna tror på en ökning i försäljning vilket gör att Framtidsindikatorn ökar med 1,4 enheter och hamnar denna månad på 81,8.
- Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, säger Sofia Larsen.
Svensk Handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer26.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Försiktiga vårvindar i modehandeln?11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum