Fortsatt medlemsökning för Sveriges Ingenjörer

Under fjolåret ökade Sveriges Ingenjörer sitt medlemsantal med drygt 2600 medlemmar. Det innebär att förbundet håller sin obrutna ökningstrend sedan bildandet för 15 år sedan. Medlemsverksamheten präglas samtidigt av pågående förändringar i ingenjörernas arbetsliv.

– Förbundet står stabilt. När många ingenjörer skapar och hanterar förändringar av olika slag är det viktigt att vår medlemsverksamhet fortsätter leverera möjligheter till både trygghet och utveckling, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Det totala medlemsantalet landade på 161 683. Det motsvarar en ökning på drygt 1,7 procent jämfört med året dessförinnan. Lön, anställningsavtal och arbetsmiljö tillhörde de vanligaste ämnena bland medlemsfrågorna under 2021.

– Jag är stolt över att vi kunnat behålla och öka det stora medlemsantalet vi avslutade 2020 med. Trots fortsatt pandemi har arbetsmarknaden helt klart förbättrats. Det råder samtidigt inte brist på utmaningar i ingenjörernas arbetsliv, exempelvis bättre löneutveckling, utökat distansarbete och kontinuerlig kompetensutveckling, säger Ulrika Lindstrand.

Som ett led i att möta en ökad efterfrågan på nätverkande och karriärutveckling lanserade förbundet under året en ny tjänst för mentorskap och ett helt nytt hållbarhetsnätverk för yngre ingenjörer. Sveriges Ingenjörer toppade Kantar Sifos anseendeindex 2021, som mätt uppfattningen om olika fack- och arbetsgivarorganisationer bland allmänheten.

– Trots begränsade möjligheter att möta våra ingenjörer fysiskt rekryterar vi nya medlemmar. Det är tack vare hårt arbete från förtroendevalda och medarbetare och inte minst en utökad digital närvaro. Det ska vi ta vara på och utveckla vidare under kommande år, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörers medlemssiffror 31/12 2021 (jmfr. 31/12 2020)

Totalt antal medlemmar: 161 683 (+ 2 666 st / + 1,7%)

- varav yrkesverksamma medlemmar: 133 723

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.