Fortsatt positiv utveckling för dagligvarubutikerna i november
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 2,1 procent under månaden. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten.
- Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad under det senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 21,8 procent. Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 5,1 procent, vilket är i linje med utfallet under de senaste månaderna.
- Försäljningen i e-handeln backade i november, för andra månaden i rad. Det är dock viktigt att komma ihåg att försäljningstillväxten i november i fjol uppgick till 136,1 procent. November 2020 var den första hela månaden efter det att pandemilagen infördes. Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för november månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,0 procent.
Dagligvaruindex för december publiceras 3 februari.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum