Fortsatt pressat läge för dagligvaruhandeln under februari

- Den höga prisökningstakten fortsätter att påverka konsumenternas köpbeteende. Man köper färre och billigare produkter, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i februari till 10,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 16,6 procent. Hemleverans minskade med 10,2 procent och upphämtning i butik med 23,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,6 procent.
- Det blir tufft för butikerna framöver när kostnaderna ökar i alla led. Priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt, och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt mot dagligvaruhandeln. De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för februari beräknas till 0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent under februari månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -11,9 procent.
Dagligvaruindex för mars publiceras 18 april.
Idag kl 08.00 - 09.00 anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium om hur dagligvaruhandelns hållbarhetsambitioner påverkas när konsumenten håller hårdare i plånboken. Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Dagligvaruhandeln lägger större fokus på frukt och grönsaker – idag lanseras Dagligvaruindex frukt och grönt16.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Svensk Dagligvaruhandel lanserar därför idag Dagligvaruindex frukt och grönt som är en ny statistikinsamling över volymutvecklingen av frukt och grönsaker i Sverige.
Fortsatt minskande volymer i dagligvaruhandeln i april16.5.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,5 procent under april 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen öppnar ny butik i Norrtälje8.5.2023 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Den 11 maj öppnar Matmissionen, Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker, en ny butik i Norrtälje. Matmissionen syftar till att minska matfattigdom och matsvinn, samt erbjuda arbetsträning till människor som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln fortsatt negativ i mars18.4.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,9 procent under mars 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Tuff start på det nya året för dagligvaruhandeln21.2.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till omkring -10 procent i januari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum