Fortsatt tuffa tider för städ- och servicebranschen

Något lägre andel har en minskad omsättning. 61 procent av medlemsföretagen svarar att omsättningen minskat under perioden september 2020 till och med januari 2021. Vid förra undersökningen svarade 64 procent det. Andelen som svarar att omsättningen minskat med mer än 30 procent ökar från 18 till 21 procent. Samtidigt svarar 14 procent att de har en ökad omsättning, jämfört med 11 procent vid förra mätningen.
– Städ- och serviceföretag som levererar mat till sina kunder, eller de med kunder inom exempelvis resebranschen och nöje har det särskilt svårt. Samtidigt har företag med offentliga kunder inom vård, skola och omsorg det mer stabilt eller till och med riktigt bra, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Andelen som korttidspermitterar personal har minskat från 25 till 19 procent sedan septemberundersökningen. Det ligger väl i linje med vad företagen i september svarade om deras framtida behov av korttidspermittering. Då svarade 18 procent att de hade behov av det i framtiden. I den nya undersökningen svarar 21 procent att de ser behovet framöver.
– Oroande att företagen ser ett ökat behov av korttidspermittering framöver, samtidigt som regelkrånglet och handläggningstiderna ökar. Företagen behöver snabbare utbetalningar för att kunna hejda uppsägningar, kommenterar Pernilla Enebrink.
Många företag har en förhöjd sjukfrånvaro. Nära två tredjedelar, 64 procent, anger att de har ökad sjukfrånvaro. I septemberundersökningen var den siffran 60 procent. Gruppen som svarar att sjukfrånvaron ökat med mer än 50 procent går upp från 4 till 7 procent i den nya mätningen.
– Det här är yrkesgrupper som inte kan jobba hemifrån. Har man det minsta symptom ska man stanna hemma. Därför är det fortsatt viktigt med det smidiga stödet till arbetsgivarna för ökade sjuklönekostnader. Det måste finnas så länge pandemin fortgår och karensavdraget är borttaget, säger Pernilla Enebrink.
Om enkäten
Enkäten har skickats till 1 166 av Almega Serviceföretagens medlemsföretag. Den besvarades mellan den 26 januari och den 1 februari 2021 av 315 medlemsföretag. Det motsvarar en svarsfrekvens på 27 procent.
Almega Serviceföretagen har medlemsföretag inom branscherna städ, hemservice, facility management och sanering. Genom oss får de alla kollektivavtal och vi stöttar dem som arbetsgivare.
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Pernilla Enebrinknäringspolitisk expert
Tel:073-042 90 37pernilla.enebrink@almega.seBilder

Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Stockholmarna får betala när Stockholms stad övertar lokalvård i egen regi21.11.2025 15:48:47 CET | Pressmeddelande
I veckan röstade Stockholms stads kommunfullmäktige igenom budgeten för 2026. Ett kontroversiellt inslag är beslutet att öka andelen lokalvård i egen regi. Almega Serviceföretagen varnar för att detta blir ett dyrt och ineffektivt ideologiskt experiment som skattebetalarna får stå för.
Årets Städföretag 2025 går till Serviceföretaget PIMA7.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretaget PIMA har utsetts till Årets Städföretag 2025. Företaget är ett föredöme i branschen och visar att kvalitet och omtanke om personalen går hand i hand. Priset delas ut årligen till ett auktoriserat städföretag som visat på seriös och god företagsamhet.
Ny röst för städ-och servicebranschen– Paul Philip Abrigo kliver in som näringspolitisk expert30.10.2025 12:55:11 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen stärker upp med PR-erfaren opinionsbildare. Paul Philip Abrigo kommer närmast från Lumo Advice och har många års erfarenhet från politiken. Nu går han in som näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Rutindikatorn: Svenskarna har använt Rut mer än nånsin20.10.2025 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nu släpps Rutindikatorn för tredje kvartalet 2025. Ett framgångsrikt kvartal för rut-sektorn som har vuxit både sett till totalbelopp och antal rut-tillfällen jämfört med 2024. Totalt har det juli-september köpts rut-tjänster vid 1 035 452 tillfällen till ett värde av nästan 4,5 miljarder kronor. För det har rut-avdrag till ett värde 2 240 606 645 kronor betalats ut.
Almega Serviceföretagen: ”Stockholms stad har storhetsvansinne”8.10.2025 12:23:26 CEST | Pressmeddelande
Idag släppte styret i Stockholms stad sin budget för 2026. I den fortsätter man sitt projekt för att ta tillbaka så mycket lokalvård som möjligt till egen regi. Det är enligt Almega Serviceföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisation för städföretagen med kollektivavtal, ett stort misstag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
