Fortsatt tuffa tider för städ- och servicebranschen
Något lägre andel har en minskad omsättning. 61 procent av medlemsföretagen svarar att omsättningen minskat under perioden september 2020 till och med januari 2021. Vid förra undersökningen svarade 64 procent det. Andelen som svarar att omsättningen minskat med mer än 30 procent ökar från 18 till 21 procent. Samtidigt svarar 14 procent att de har en ökad omsättning, jämfört med 11 procent vid förra mätningen.
– Städ- och serviceföretag som levererar mat till sina kunder, eller de med kunder inom exempelvis resebranschen och nöje har det särskilt svårt. Samtidigt har företag med offentliga kunder inom vård, skola och omsorg det mer stabilt eller till och med riktigt bra, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Andelen som korttidspermitterar personal har minskat från 25 till 19 procent sedan septemberundersökningen. Det ligger väl i linje med vad företagen i september svarade om deras framtida behov av korttidspermittering. Då svarade 18 procent att de hade behov av det i framtiden. I den nya undersökningen svarar 21 procent att de ser behovet framöver.
– Oroande att företagen ser ett ökat behov av korttidspermittering framöver, samtidigt som regelkrånglet och handläggningstiderna ökar. Företagen behöver snabbare utbetalningar för att kunna hejda uppsägningar, kommenterar Pernilla Enebrink.
Många företag har en förhöjd sjukfrånvaro. Nära två tredjedelar, 64 procent, anger att de har ökad sjukfrånvaro. I septemberundersökningen var den siffran 60 procent. Gruppen som svarar att sjukfrånvaron ökat med mer än 50 procent går upp från 4 till 7 procent i den nya mätningen.
– Det här är yrkesgrupper som inte kan jobba hemifrån. Har man det minsta symptom ska man stanna hemma. Därför är det fortsatt viktigt med det smidiga stödet till arbetsgivarna för ökade sjuklönekostnader. Det måste finnas så länge pandemin fortgår och karensavdraget är borttaget, säger Pernilla Enebrink.
Om enkäten
Enkäten har skickats till 1 166 av Almega Serviceföretagens medlemsföretag. Den besvarades mellan den 26 januari och den 1 februari 2021 av 315 medlemsföretag. Det motsvarar en svarsfrekvens på 27 procent.
Almega Serviceföretagen har medlemsföretag inom branscherna städ, hemservice, facility management och sanering. Genom oss får de alla kollektivavtal och vi stöttar dem som arbetsgivare.
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Pernilla Enebrinknäringspolitisk expert
Tel:073-042 90 37pernilla.enebrink@almega.seBilder
Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum