Fortsatta sparbeting för den skånska vården under 2020: Vänsterpartiet vill se satsningar för att komma ur personalkrisen

Nu är budgetarna för alla Skånes sjukhus satta inför 2020. 2019s resurser räckte inte till för att bedriva den sjukvård som behövdes och skapade bland annat djupare underskott och längre köer, men kommande budget ger inga ökade resurser. Tvärtom ska man spara ytterligare nära 750 miljoner.

- Alliansen sätter orealistiska budgetmål framför patienternas behov av vård och personalens behov av rimlig arbetssituation, säger Agneta Lenander, Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Alla sjukhusen kommer att behöva spara, trots att befolkningen blir äldre och i större behov av vård och personalen flyr usla arbetsvillkor. Det saknas vårdplatser över hela Skåne redan. Det håller helt enkelt inte, menar hon.

Malmö och Lunds sjukhus ska tillsammans spara in 590 miljoner. Helsingborg 157. Generella sparkrav på 2 % ligger fast för samtliga sjukhus och uppräkningar för demografi (den åldrande befolkningen) och medicinteknisk utrustning minskas kraftigt eller stryks helt. Det innebär att inte heller Hässleholm, Ystad, Kristianstad, Landskrona, Trelleborg eller Ängelholm får några tillskott.

- Alliansen presenterar ”satsningar” på några miljoner till särskilda specialiteter för att de alls ska gå runt – en droppe i havet! Vi kan inte ha sparkrav på verksamheter som behöver direkta resurser, långsiktiga satsningar och en stabil grund inför framtiden. Det är extremt kortsiktigt att tvinga fram mer verksamhet för mindre pengar – och vi förlorar kompetens vi inte kommer kunna ersätta när erfaren personal tvingas sluta, menar Peter Ahlbom, även han Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, ser med sorg på neddragningarna.

- Vi i Vänsterpartiet kommer att fortsätta slåss för personalen och patientsäkerheten under 2020! För att komma ur personalkrisen krävs rejäla satsningar, det är bara så vi kan garantera patientsäkerheten och en god vård för alla skåningar!

Idag den femte december hålls årets sista möte i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Alliansen vägrar lyssna – och fortsätter med oetisk medfinansiering av hörselhjälpmedel8.5.2020 12:34:48 CESTNyheter

Förra veckan tog Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden beslut om att utveckla informationsbroschyrerna som beskriver system för medfinansiering av hörselhjälpmedel i regionen. Beslutet grundar sig i den kritik som riktats mot systemets uppbyggnad där patienter bland annat blivit rekommenderade hjälpmedel som tillverkas av samma ägare som driftar hörselvårdsmottagningen. Istället för att göra om systemet och förhindra att företagen kan tjäna pengar på riktade rekommendationer kring de egna hjälpmedlen väljer man att skriva om broschyren.

V vill fokusera på hantering av Coronaviruset och skjuta budgetläggning till hösten16.4.2020 15:52:40 CESTPressmeddelande

Region Skåne är mitt i ett intensivt arbete för att hantera situationen kring Covid-19, både i direkta verkningar och i att bygga upp system som kan hantera långsiktiga negativa effekter. I dessa turbulenta tider kan en tillförlitlig budget för 2021 inte tas fram i juni, menar Vänsterpartiet, som därför har lagt ett initiativärende för att skjuta upp budgetläggningen till hösten och hoppas på en bra diskussion mellan partierna.