Fortsatta sparbeting för den skånska vården under 2020: Vänsterpartiet vill se satsningar för att komma ur personalkrisen

Nu är budgetarna för alla Skånes sjukhus satta inför 2020. 2019s resurser räckte inte till för att bedriva den sjukvård som behövdes och skapade bland annat djupare underskott och längre köer, men kommande budget ger inga ökade resurser. Tvärtom ska man spara ytterligare nära 750 miljoner.

- Alliansen sätter orealistiska budgetmål framför patienternas behov av vård och personalens behov av rimlig arbetssituation, säger Agneta Lenander, Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Alla sjukhusen kommer att behöva spara, trots att befolkningen blir äldre och i större behov av vård och personalen flyr usla arbetsvillkor. Det saknas vårdplatser över hela Skåne redan. Det håller helt enkelt inte, menar hon.

Malmö och Lunds sjukhus ska tillsammans spara in 590 miljoner. Helsingborg 157. Generella sparkrav på 2 % ligger fast för samtliga sjukhus och uppräkningar för demografi (den åldrande befolkningen) och medicinteknisk utrustning minskas kraftigt eller stryks helt. Det innebär att inte heller Hässleholm, Ystad, Kristianstad, Landskrona, Trelleborg eller Ängelholm får några tillskott.

- Alliansen presenterar ”satsningar” på några miljoner till särskilda specialiteter för att de alls ska gå runt – en droppe i havet! Vi kan inte ha sparkrav på verksamheter som behöver direkta resurser, långsiktiga satsningar och en stabil grund inför framtiden. Det är extremt kortsiktigt att tvinga fram mer verksamhet för mindre pengar – och vi förlorar kompetens vi inte kommer kunna ersätta när erfaren personal tvingas sluta, menar Peter Ahlbom, även han Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, ser med sorg på neddragningarna.

- Vi i Vänsterpartiet kommer att fortsätta slåss för personalen och patientsäkerheten under 2020! För att komma ur personalkrisen krävs rejäla satsningar, det är bara så vi kan garantera patientsäkerheten och en god vård för alla skåningar!

Idag den femte december hålls årets sista möte i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Tel:072 - 4494870

Vilka är V:s listettor i Region Skåne?1.7.2022 13:24:30 CEST | Pressmeddelande

”Det okända valet” har blivit en alltmer använd benämning på regionvalet, det minst kända av de tre val som går av stapeln den 11:e september. Trots att sjukvårdsfrågorna rankar hög(s)t som väljarnas viktigaste fråga vet få vad man röstar om. Så för sjukvården, kollektivtrafiken, den regionala utvecklingen, kulturen och arbetsgivarfrågorna från Skånes största arbetsgivare med 36 000 anställda: Här är Vänsterpartiets listettor i Skånes sex regionala valkretsar!

V:s fråga: Kan invånarna vara trygga i att söka vård på akuten i Helsingborg?14.6.2022 15:11:07 CEST | Pressmeddelande

Situationen på Helsingborgs lasarett har eskalerat under en längre tid. Personalen har under lång tid larmat om brist på vårdplatser, överbeläggningar, fara för patientsäkerheten och en extrem arbetsbelastning. Facket har krävt åtgärder – men i dagsläget verkar inget ha hjälpt. Oron är stor. Under dagens möte med regionfullmäktige ställde Vänsterpartiet styret till svars.