Förvånande slutsatser från Riksrevisionen om RUT-avdraget

Idag publicerade Riksrevisionen sin granskning av RUT-avdraget.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

- Det är bra att RUT-avdraget granskas, men det är en stor brist att Riksrevisionen säger att RUT-avdraget inte är självfinansierat utan att presentera  några egentliga beräkningar. Handelns utredningsinstitut (HUI) har nyligen analyserat RUT-avdragets effekt på de offentliga finanserna. Analysen visade att närmare 90 procent av skattereduktionen kommer tillbaka till stat och kommun genom ökade skatteintäkter från personer som arbetar i RUT-sektorn och från de som köper RUT-tjänster, säger Patrick Joyce, chefekonom Almega.

Riksrevisionens granskning visar också att RUT-avdraget har hjälpt till att öka sysselsättningen bland både inrikes och utrikes födda med kort utbildning. Riksrevisionen väljer dock att lyfta fram att en andel av de utrikes födda som fått arbete är arbetskraftsinvandrare.

-Bristen på arbetskraft har varit rekordhög de senaste åren och arbetsgivare har delvis behövt rekrytera utomlands. Det beror på att Arbetsförmedlingen inte lyckats att matcha de flyktingar och anhöriga som finns i Sverige till de lediga jobb som finns, anser Patrick Joyce.

- Ett viktigt mål med RUT-avdraget var att svarta jobb skulle bli vita. En ny granskning av Skatteverket visar att hushållens medvetna köp av svarta tjänster minskat med över 70 procent sedan RUT-avdraget infördesRiksrevisionen borde ha tagit större hänsyn till detta i sin granskning, menar Patrick Joyce.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.