Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium

Slumbalett av Fredrik Lerneryd

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya.

När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas.

Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga.

Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida

Om priset:

TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.

Jury 2016

Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, bland annat på Fatamorgana, skola för fotografisk bildkonst i Köpenhamn och Kulturama i Stockholm.

Staffan Löwstedt – internationellt prisad fotograf, tidningsformgivare och mångårig bildredaktör på Svenska Dagbladet. Staffan undervisar även i bildjournalistik vid bland annat Nordens Fotoskola och håller olika workshops i ämnet.

Marie Trägårdh – bildredaktör på TT Nyhetsbyrån samt juryns ordförande.

Frågor?
Sara Perers, Marknadschef