Frejdig höstmarknad som vid tiden kring år 1900!
Marknadsstånden i Sommarhagen dignar av korvar och karameller, hantverk och allehanda varor. Krögarna serverar kroppkakor och kolbullar, och vid de uppradade zinkbaljorna gör diskmadammerna rent tallrikar och fat. Man roar sig med lekar och durspel, eller tar sig en svängom vid vägskälet. Udda karaktärer lockas till marknadsvimlet där man träffar på både domprosten och kvinnosakskvinnan, mäter sina krafter i kraftmätaren eller krossar porslin.
Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. Mikaeldagen i slutet av september var en av de viktigaste festdagarna på året och en fridag för drängar och pigor där den lilla penning de hade sparat ihop ofta gick åt.
Den sista helgen i september återskapas en höstmarknad som vid tiden 1900 på Skansen. Den hålls den 29 - 30 september kl 11.00 - 16.00 i Sommarhagen vid Skånegården och bjuder på roliga inslag för både stora och små.
Bilder
Om
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Trollpackor, vårkonserter och äggskola när Skansen firar påsk18.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Den 28 mars börjar årets påsk på Skansen – ett traditionsfyllt äventyr för alla åldrar. Färdas bakåt i tiden och upplev hur påsken firats förr, gå på vårkonsert, möt trollpackor och påskkärringar, bind en egen kvast eller prova på ukrainsk äggmålning.
Skansen är Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen enligt svenska konsumenter8.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
För andra året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2024, där konsumenter har fått tycka till om hur hållbara svenska varumärken är.
Skansen lanserar loppis – utökar sin satsning på återbruk27.2.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Skansen satsar på återbruk och uppmuntrar till en mer medveten konsumtion när man för första gången någonsin slår upp portarna till en alldeles egen Loppis. Under söndagar i april kommer Skansens tivoliområde och dansbana, Galejan, att fyllas av härligt återbruk för alla gäster.
Skansen prisas av stockholmarna för starkaste varumärke och trivsammaste miljön 202421.2.2024 10:23:49 CET | Pressmeddelande
Stiftelsen Skansen har utsetts till årets ”starkaste varumärke” och "trivsammaste miljön" i Evimetrix årliga undersökning av stockholmarnas favoritmuseum. Dessutom prisas man för sitt arbete med barnperspektivet. Utmärkelser ges till de museer som stockholmarna själva uppskattar mest.
Skansen är det mest välbesökta museet 202315.1.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2023 besökte 1 411 709 gäster Stiftelsen Skansen. Det gör Skansen till Sveriges mest välbesökta museum enligt en ny rapport från Sveriges museer och dessutom uppvisar man en mycket god återhämtning från det stora gästtappet under pandemin. Samtidigt har stiftelsen haft möjlighet att planera för utveckling och investerat mer än på mycket länge i både gästerbjudande och den fysiska platsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum