Frejdig höstmarknad som vid tiden kring år 1900!

Den sista helgen i september hålls den årliga höstmarknaden på Skansen. En härlig helg fullspäckad med allt från lingonsylt och honung till finaste målarpenseln och de läckraste kroppkakorna. Pigor och drängar, musikanter och marknadsskojare samsas med turister och stockholmare bland marknadsstånden.

Diskmadammer på höstmarknad. Dishwashing ladies. Foto: Christina Westberg/Skansen

Marknadsstånden i Sommarhagen dignar av korvar och karameller, hantverk och allehanda varor. Krögarna serverar kroppkakor och kolbullar, och vid de uppradade zinkbaljorna gör diskmadammerna rent tallrikar och fat. Man roar sig med lekar och durspel, eller tar sig en svängom vid vägskälet. Udda karaktärer lockas till marknadsvimlet där man träffar på både domprosten och kvinnosakskvinnan, mäter sina krafter i kraftmätaren eller krossar porslin.

Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. Mikaeldagen i slutet av september var en av de viktigaste festdagarna på året och en fridag för drängar och pigor där den lilla penning de hade sparat ihop ofta gick åt.

Den sista helgen i september återskapas en höstmarknad som vid tiden 1900 på Skansen. Den hålls den 29 -  30 september kl 11.00 - 16.00 i Sommarhagen vid Skånegården och bjuder på roliga inslag för både stora och små.

Musikanter på höstmarknad. Musicians at the autumn fair.Foto: Christina Westberg/Skansen
Honungsskörd. Foto: Marie Andersson. Honey. Photo: Marie Andersson.
Myller på höstmarknad. Autumn fair hustle and bustle.  Foto: Bengt Berglund/Skansen
Myller på höstmarknad. Autumn fair hustle and bustle. Foto: Bengt Berglund/Skansen

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.