Frejdig höstmarknad som vid tiden kring år 1900!

Den sista helgen i september hålls den årliga höstmarknaden på Skansen. En härlig helg fullspäckad med allt från lingonsylt och honung till finaste målarpenseln och de läckraste kroppkakorna. Pigor och drängar, musikanter och marknadsskojare samsas med turister och stockholmare bland marknadsstånden.

Diskmadammer på höstmarknad. Dishwashing ladies. Foto: Christina Westberg/Skansen

Marknadsstånden i Sommarhagen dignar av korvar och karameller, hantverk och allehanda varor. Krögarna serverar kroppkakor och kolbullar, och vid de uppradade zinkbaljorna gör diskmadammerna rent tallrikar och fat. Man roar sig med lekar och durspel, eller tar sig en svängom vid vägskälet. Udda karaktärer lockas till marknadsvimlet där man träffar på både domprosten och kvinnosakskvinnan, mäter sina krafter i kraftmätaren eller krossar porslin.

Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. Mikaeldagen i slutet av september var en av de viktigaste festdagarna på året och en fridag för drängar och pigor där den lilla penning de hade sparat ihop ofta gick åt.

Den sista helgen i september återskapas en höstmarknad som vid tiden 1900 på Skansen. Den hålls den 29 -  30 september kl 11.00 - 16.00 i Sommarhagen vid Skånegården och bjuder på roliga inslag för både stora och små.

Musikanter på höstmarknad. Musicians at the autumn fair.Foto: Christina Westberg/Skansen
Honungsskörd. Foto: Marie Andersson. Honey. Photo: Marie Andersson.
Myller på höstmarknad. Autumn fair hustle and bustle.  Foto: Bengt Berglund/Skansen
Myller på höstmarknad. Autumn fair hustle and bustle. Foto: Bengt Berglund/Skansen