Fullsatt när Jesper Odelberg kom till Gävle

En fullsatt och bejublad konsert med Jesper Odelberg och aktiviteter på Stortorget i Gävle. Så firade funktionshinderorganisationen DHR (Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet) sitt 100-årsjubileum den 26 april.

Allt började den 23 juni 1923. Anna Vogel tog initiativet att starta kamratföreningen De Vanföras Väl för att ge röst år människor med nedsatt rörelseförmåga. I dag, 100 år senare, står DHR för Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet och vi kan konstatera att den rörelse som Anna Vogel grundade, bidragit till att radikalt förändra Sverige i grunden. Under rubriken ”100 år av frigörelse” jubileumsfirande medlemmarna i DHR Gävleborg.

- Vi arbetar lokalt, regionalt och med riksdag och regering för att lyfta våra frågor. Det är allt från exempelvis personlig assistans, tillgänglighet och arbetsmarknadsfrågor till färdtjänst och hjälpmedel”, säger Lars-Göran Wadén, vice ordförande i DHR Gävle.

- Det handlar inte om funktionshinderfrågor. För mig är det rättighetsfrågor. Det är en rättighet att jag ska kunna leva som alla andra fast jag är rullstolsanvändare, fortsätter han.

Firandet ägde rum på Stortorget i Gävle tillsammans med Parasport, FUB, Heros, Funktionsrätt Gävle och Studieförbundet vuxenskolan. Politiker från (M), (L), (S) och (V) i kommunfullmäktige och DHRs Förbundsordförande Åsa Strahlemo var speciellt inbjudna som talare.

- DHR har i hundra år kämpat för rättigheter för personer med nedsatt rörelseförmåga i hela landet. DHR Gävle är en av de äldre lokalföreningarna. Att så många politiker kom för att berätta hur deras parti arbetar med funktionsrättsfrågor visar på hur viktig aktör som DHR har varit i staden. Men nu är det upp till politikerna att inte bara ge fina visioner utan att verkligen sätta igång och göra arbetet för att samhället ska bli universellt utformat för alla, säger Lars-Göran Wadén.

Under kvällen avslutades firandet på Gasklockorna med Sverigepremiär av Jesper Odelbergs nyskrivna föreställning Inte helt 100 kompad av Bandet går. Jespers monologer och sång lämnade ingen oberörd. En bejublad konsert där publiken fylldes av både skratt och tårar.

Turnén fortsatte till Sundsvall den 27 april, den 28 april är det Skellefteås tur för att avslutas i Kiruna den 29 april. Efter sommaren är det södra Sveriges tur. För platser och datum, se dhr.se/100

Lars-Göran Wadén
Åsa Strahlemo

Jesper Odelberg och Bandet går premiärkonsert i Gasklockorna i Gävle
Ladda ned bild
Från vänster: Lars Bäckman (m), Maritha Johansson (v), Kristoffer Dahlgren (l), Jörgen Edsvik (s), Åsa Wiklund-Lång (s), Jan Myleus (kd). Längst fram Åsa Strahlemo, förbundsordförande DHR och Lars--Göran Wadén, Vice förbundsordförande DHR.
Ladda ned bild
Svårt manövrera rullstol för ovana L-politikern Kristoffer Dahlgren.