Fyra VD-profiler invalda i styrelserna för LRFs dotterbolag

Fyra av LRFs fem dotterbolag förstärker sina styrelser med profilerade externa ledamöter. Bland dessa finns den VD-meriterade kvartetten Carl Gyllfors, Eva Lendic Edlund, Kimberley Wintmo och Pernilla Gravenfors, samt Daniella Svanström som har en chefsposition på Apoteket Hjärtat. "Jag är glad över det stora intresset för att arbeta i styrelserna i våra dotterbolag och att vi därför kan förstärka och ytterligare bredda kunskaperna i våra dotterbolags styrelser", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

LRF Medias styrelse förstärks med Aftonbladets tidigare VD, Carl Gyllfors. Carl jobbar idag som rådgivare till olika delar inom Schibsted-koncernen. Han har omfattande styrelseerfarenhet där han idag bland annat är ordförande i Everysport Media Group och ledamot i Premo. Han har tidigare även varit CFO på Svenska Dagbladet.

LRF Samköp får två nya styrelseledamöter i Eva Lendic Edlund, och Daniella Svanström. Eva Lendic Edlund, VD för telekombolaget Norrsken AB och ordförande i Oberoende Elhandlare, har en bra bakgrund för att kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av LRF Samköps tjänst Bondens El. Eva har tidigare haft exekutiva positioner inom elhandel på Umeå Energi och Telge Energi. Daniella Svanström har arbetat med strategisk rådgivning med olika typer av kunder i livsmedelskedjan och detaljhande, bland annat inom ICA-koncernen. Idag är hon chef för kunderbjudande på Apotek Hjärtat.

Sigill Kvalitetssystem förstärks med Kimberly Wintmo, VD för Svenska Odlarlaget, och har tidigare erfarenhet från livsmedelsföretag som Bergdendahls, Findus, Finax, Coop och ICA.

Sånga Säby Hotell & Konferens styrelse förstärks med Pernilla Gravenfors. Pernilla har tidigare varit VD för Copperhill och Holiday Club i Åre samt varit hotellchef för Cornwell Aspenäs och Cornwell Varbergs Kurort.

- LRFs dotterbolag ska bidra med både strategisk och finansiell nytta till LRF och våra medlemmar. Jag är väldigt glad att vi nu kan vässa alla våra dotterbolag med relevant kompetens som kommer bidra till att driva respektive bolags strategiska utvecklingsagenda framåt. Det skapar möjligheter för att ytterligare stärka våra bolag och därmed öka den medlemsnytta de levererar till LRFs medlemmar.Jag vill samtidigt passa på att hälsa samtliga nya ledamöter varmt välkomna till oss i det gröna näringslivet, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Så här ser styrelserna ut i LRFs dotterbolag

LRF Media

Anna Karin Hatt, ordförande och ägarrepresentant.
Martin Alexandersson, ägarrepresentant,
Anna Martinkari, Head of Digital Telia Company,
Lars Henrik Andersson, Partner Cirio Advokatbyrå
Carl Gyllfors, ordförande i Everysport Media Group och rådgivare inom Schibstedkoncernen.

LRF Samköp

Gunnar Gidefeldt, ägarrepresentant,
Eva Lendic Edlund, VD för telekombolaget Norrsken AB och ordförande i Oberoende Elhandlare.
Daniella Svanström, chef för kunderbjudande på Apotek Hjärtat.

Sigill Kvalitetssystem

Anna Karin Hatt, ordförande och ägarrepresentant.
Ingrid Eilertz, ägarrepresentant.
Louise Ungerth, konsult Ungerth & Co
Theres Strand, vice vd Svenska Köttföretagen
Kimberley Wintmo, VD för Svenska Odlarlaget.

Sånga Säby Hotell & Konferens

Göran Almberg, ägarrepresentant.
Charlotte Werner Wiebe, hållbarhetsansvarig för TUI-koncernen.
Pernilla Gravenfors, tidigare VD för Copperhill och Holiday Club i Åre.

Macklean

Martin Alexandersson, ägarrepresentant.
Göran Almberg, ägarrepresentant.

Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.
Carl Gyllfors.
Daniella Svanström.
Eva Lendic Edlund.
Kimberley Wintmo.
Pernilla Gravenfors.

LRF säljer dotterbolaget Macklean: ”Hos Vergenta får Macklean ännu bättre möjligheter att växa”30.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter 11 år inom LRFs sfär säljer LRF helägda konsultbolaget Macklean till konsultbolaget Vergenta. "Macklean har varit ett mycket uppskattat konsultbolag inom LRF-koncernen, och levererar dagligen stort värde till företagen i det gröna näringslivet. Vi tror på Macklean men ser att bolaget kan utvecklas ännu bättre framåt med en industriellt mer lämplig ägare än LRF. Vi är övertygade om att vi med Vergenta som ny huvudägare ger bolaget ännu bättre förutsättningar att kunna växa och fortsätta leverera hög strategisk och affärsmässig nytta till olika delar av det gröna näringslivet", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

LRF om djurvälfärdsutredningen: Viktigt att vår goda djurvälfärd bibehålls och att konkurrenskraften värnas22.11.2022 14:00:37 CET | Pressmeddelande

Direktiven till en djurvälfärdsutredning ska vara klara innan årsskiftet. Det meddelade landsbygdsminister Peter Kullgren under måndagen. LRFs förbundsordförande Palle Borgström är positiv till beskedet. ”Det viktiga i direktiven är att den goda djurvälfärden i Sverige bibehålls samtidigt som vi värnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft”, säger Palle Borgström.

Skogsägarrörelsen enade om frivillighet som naturskydd: ”Kan Norge så kan Sverige”  22.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

LRF och skogsägarföreningarna har tagit fram en ny arbetsmodell för framtidens naturskydd. Frivillighet och god kommunikation med markägaren ska vara utgångspunkten för myndigheternas arbete. Utgångspunkten är att alla skogsägare i Sverige ska känna sig trygga i att värna och utveckla den biologiska mångfalden utan risken att förlora rätten till sin skog.

LRF positiv till budgetpropositionen – men regeringen missar chansen att utnyttja EUs höjda tak för krisersättning8.11.2022 10:51:15 CET | Pressmeddelande

Förlängning av återbetalning av dieselskatt, fortsatt satsning på Klimatklivet och utbyggnad landsbygdens infrastruktur är några av punkterna som LRF är positiva till i regeringens budgetproposition som presenterades i dag. ”Regeringen och vi är överens i många frågor. Det gläder oss och möjliggör vårt fortsatta arbete för ett hållbart jord- och skogsbruk. Vi saknar dock höjningen av stödtaken som EU-kommissionen har föreslagit”, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra med elstöd - men fortsatt oro för vinterns matproduktion27.10.2022 15:42:16 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterade Svenska Kraftnät sitt förslag till elprisstöd. 55 miljarder av de så kallade flaskhalsavgifterna ska delas ut till de hårdast drabbade i elområde tre och fyra. "Det är bra att Svenska Kraftnät kommer med ett konkret förslag som avlastar de som drabbats hårdast av elpriserna fram till oktober 2022. Men det stillar inte oron över vinterns verksamhet", säger LRFs expert Lars-Erik Lundkvist.