Gabriel Modéus är ny förbundssekreterare på Ledarna

Gabriel Modéus är Sveriges chefsorganisation Ledarnas nya förbundssekreterare. Gabriel kommer närmast från Teknikföretagens Branschgrupper AB där han bland annat varit generalsekreterare i Swedtrain.
Gabriel Modéus, förbundssekreterare Ledarna,          fotograf Eva Lindblad/1001bild.se
Gabriel Modéus, förbundssekreterare Ledarna, fotograf Eva Lindblad/1001bild.se

Gabriel är civilekonom med inriktning på marknadsföring från Linnéuniversitetet och han för med sig många styrkor och erfarenhet av demokratiskt styrda och idéburna organisationer.

- Vi är mycket glada över att välkomna Gabriel till Ledarna. Under sin tid på Teknikföretagens Branschgrupper har han utvecklat verksamheten genom ett ökat fokus på nätverkande och på ökad medlemsnytta. Hans initiativ- och organisationsförmåga parat med hans stora intresse för ledarskaps- och samhällsfrågor kommer att vara mycket värdefullt för Ledarna, säger Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna.

I uppdraget som förbundssekreterare ansvarar Gabriel för arbetet med den demokratiska organisationen, i samarbete med Ledarnas ordförande och styrelse samt de 19 branschföreningarna. Förbundssekreteraren har dessutom ett övergripande ansvar för kongresser och andra demokratiska möten, samt bevakar stadgefrågor inom demokratin.

- Ledarna driver viktiga frågor kring chefens och ledarens roll. En ledare med rätt förutsättningar stärker organisationen och starka välskötta företag och organisationer bidrar till svensk konkurrenskraft och välfärd. Jag ser mycket fram emot att få arbeta med dessa frågor och då inte minst kring hur vi kan öka medlemsengagemanget och involveringen ännu mer, säger Gabriel Modéus, tillträdande förbundssekreterare Ledarna.

Gabriel Modéus har de senaste åtta åren arbetat på Teknikföretagens Branschgrupper där han varit branschansvarig och generalsekreterare i ett antal organisationer, bland annat järnvägsindustrins branschorganisation Swedtrain och intresseorganisationen för svensk mjukvaruutveckling Swedsoft. Han har arbetat både strategiskt och operativt med att utveckla organisationerna tillsammans med kansli, styrelser och medlemmar. Han har bland annat drivit projekt kring att öka medlemsengagemanget med digitala lösningar och ökat nätverkande.

Gabriel Modéus tillträder sin nya tjänst den 3 april 2023.

Gabriel Modéus, förbundssekreterare Ledarna, fotograf Eva Lindblad/1001bild.se

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 96 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer på ledarna.se.