Gammalt möter nytt när Stångåstaden bygger 85 lägenheter i Vasastaden

Stångåstaden kommer bygga ytterligare 85 lägenheter i Vasastaden. Lägenheterna är den tredje etappen i kvarteret Norrskenet där Stångåstaden tidigare byggt 210 lägenheter. De nya lägenheterna börjar byggas till hösten och ska vara färdiga för inflyttning 2023. I och med detta är alla tre etapper av kvarteret Norrskenet färdigställt.

Visionsbild Norrskenet etapp tre, KUB arkitekter

- Stångåstadens största bidrag till samhällsekonomin är att hålla igång vår nyproduktion, speciellt i dessa kristider. Det har varit mycket glädjande att vi i denna anbudsförfrågan fått in hela åtta stycken anbud. Det tyder på att det finns ett underliggande behov på marknaden att hålla gång nyproduktionen. Att vi får in många anbud från olika entreprenadföretag är viktigt för oss som beställare för att kunna bibehålla en bra konkurrens och pressa byggpriserna, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

På platsen, som av många linköpingsbor är känd som ”gamla Priso-tomten”, finns idag en hög skorsten kvar från den strumpfabrik som tidigare legat där. Skorstenen kommer att renoveras och bevaras och är inte det enda som kommer påminna om platsens historia. Den sista etappen av bostäder som byggs i Norrskenet kommer även att ha ett mer industriellt utseende med rött tegel och fönstersättning som för tankarna till gamla fabriker.

- Jag känner mig mycket nöjd att vi nu kan färdigställa den tredje etappen och därmed hela kvarteret Norrskenet. Det känns bra att kunna erbjuda Linköping nya bostäder och samtidigt plocka upp platsens historia, säger Michael Stenberg, fastighetschef på Stångåstaden.

Fakta om bygget – tredje etappen Norrskenet:

• Entreprenör är AB Lindstams Bygg.
  • Av de 85 lägenheterna är 6 st 1:or, 44 st 2:or, 25 st 3:or och 10 st 4:or.
  • Sju kommersiella lokaler varav en är förberedd för restaurangverksamhet.
  • I kvarteret Norrskenet kommer Stångåstaden totalt ha 295 bostäder och 18 kommersiella lokaler.

Historik om strumpfabriken:

• Företaget grundades av K. Albert Ullholm.
  • Här tillverkades strumpor mellan 1952 och 1971.
  • 1953 tillverkades 4000 nylonstrumpor om dagen i fabriken.
  • Fabriken hade 115 anställda, varav 90 arbetade i produktionen.

Läs mer: stangastaden.se

Visionsbild Norrskenet etapp tre, KUB arkitekter

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?

Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!2.9.2020 12:18:32 CESTBlogginlägg

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.