Gemensamt uttalande av de nordiska ländernas idrottsförbund

De nordiska idrottsförbunden uppmanar samtliga internationella idrottsförbund att visa solidaritet med Ukraina och landets idrottsorganisationer genom att inte genomföra eller förlägga tävlingar eller matcher I Ryssland och pekar på behov av ytterligare sanktioner från de nordiska länderna och EU.

Detta beslutades under fredagen vid ett möte mellan de nordiska ländernas idrottsförbund som också enades om ett gemensamt uttalande på grund av Rysslands krigföring mot Ukraina.

– Det är en styrka att Nordens idrottsförbund kan agera tydligt och starkt tillsammans på detta sätt. Vi följer nu utvecklingen noga och fortsätter att ha en nära dialog, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Joint Nordic Statement

The Russian aggression towards Ukraine is totally unacceptable, and these are acts that the Nordic sports organizations condemn in the strongest possible terms. Such blatant breaches of international law must have consequences - also for Russian sports.

The Nordic sports organizations are in a close dialogue, and as a starting point we agree that no international sport events shall take place in Russia. We will monitor the situation closely together with the public authorities - both on a national and EU level. Further strict sanctions towards Russia and Russian sports must be considered and we are ready to support such sanctions.

We call upon all international sports organisations to stand firm in its solidarity with Ukraine and the Ukrainian sports community.