Gigstep och Ideon Science Park slår sig samman med Godsent för att skapa en unik esport-turnering för företag i Skåne.

Gigstep och Ideon Science Park kan stolt presentera en tredje partner inför årets upplaga av företagsturneringen Ideon Games. Årets evenemang blir det tredje året i rad som Gigstep och Ideon Science Park är värdar för Ideon Games – med tillägget av Godsent som ny partner.

Gigstep är en hybridlösning mellan ett traditionellt bemanningsföretag och en plattform för frilansare – eller giggare som de kallar det. Gigstep ser till att matcha rätt kandidat med rätt gig och agerar därefter som en mellanhand.

“Sedan starten av Ideon Games 2020 så har esport varit en strategiskt viktig satsning för oss på Gigstep, där gemenskap, möjligheten att göra något tillsammans och dessutom få tävla mot andra företag är i fokus. Därför känns det extra roligt att vi satsar ytterligare på årets Ideon Games tillsammans med Godsent och Ideon Science Park” - säger Fredrik Mohlin, VD på Gigstep.

Ideon Science Park är ett dynamiskt nav för innovation och teknik i södra Sverige. Med fokus på samarbete mellan företag, akademi och offentliga organisationer, erbjuder Ideon Science Park den idealiska miljön för företag att förnya, utveckla och växa.

“Under det första året hölls Ideon Games endast för bolagen på Ideon Science Park för att stärka det community som finns här, men då intresset var stort att delta såg vi värdet av att öppna upp Ideon Games för bolag i hela regionen. Vi är stolta över att för tredje året i rad göra detta tillsammans med vår medarrangör Gigstep, och nytt för i år presentera Godsent som ny partner.” - säger Lotta Wessfeldt, t.f. VD, Ideon Science Park.

Godsent är en världskänd professionell esport-organisation som tävlar i spelet CS:GO (Counter Strike) och har varit verksamma sedan 2016. Med flertalet spelare och kreatörer i organisationen är Godsent idag en av Sveriges största klubbar.

“Det är ett sant nöje för Godsent att tillsammans med Gigstep och Ideon Science Park skapa ett unikt event för esport och gaming i region Skåne – och för hela Sveriges näringsliv. Vi ser varmt fram emot att med vår branschkunskap kunna ta Ideon Games till nya höjder och stötta evenemanget på alla plan. Vi är extra glada att Ideon Games sker på hemmaplan i Malmö, där vi även bedriver vår professionella verksamhet inom CSGO.” - säger Ludwig Sandgren, CEO på Godsent.

Idén till Ideon Games kom när Ideon Science Park och Gigstep slog sig samman 2020 för att skapa en innovativ företagsaktivitet som alternativ till den klassiska brännbollsturneringen – men som på samma sätt främjar hälsa, teambuilding och välbefinnande på arbetsplatsen. Det i kombination med det stora intresset för esport blev det som i slutändan mynnade ut i företagsturneringen Ideon Games – där kollegor kan samlas, spela och skapa en samhörighet tillsammans utanför sin arbetsplats.

”Med nya partnerskapet med Godsent ser vi stora möjligheter att jobba med mångfald och jämställdhet inom gaming.  – säger Lotta Wessfeldt tf VD Ideon Science Park

Sedan 2021 arrangerar Ideon Science Park och Gigstep det årliga gamingeventet Ideon Games. Ett uppskattat arrangemang men arrangörerna har haft svårt att attrahera kvinnliga spelare. Med Godsent som ny partner ser vi att vi kan fylla fler positioner samt arbeta hårdare, bättre och smartare med de frågor som vi värdesätter. Detta innefattar frågor som till exempel mångfald och jämställdhet inom gaming. Med initiativ, som exempelvis Female CS:GO Rosterser vi att Ideon Games har en ännu bättre chans i år att få in fler kvinnor som spela oc, bättre mångfald men också givetvis ett väldigt häftigt event.

“Vi är otroligt stolta och glada att ingå detta partnerskap med Godsent – som är en av de största aktörerna på marknaden. Att ta in Godsent som en tredje part här känns därför självklart för oss för att i sin tur kunna ta Ideon Games till nästa nivå” säger Carl Eklundh, Sales Executive på Gigstep.

Ideon Games inleds med en sex veckors digital turnering där alla lag möter alla. De högst placerade lagen från gruppspelet tar sig sen vidare till semi-final och final – som i år hålls live inför publik den 27e oktober på Slagthuset i Malmö. Anmälan till turneringen är nu öppen och du hittar mer information på https://www.ideongames.se/

För mer information kontakta gärna oss på:

Gigstep:

Fredrik Mohlin, CEO

fredrik.mohlin@gigstep.se

Ideon Science Park:

Lotta Wessfeldt, VD Ideon Science Park

lotta.wessfeldt@ideon.se

Godsent:

Ludwig Sandgren, CEO Godsent

ludwig@godsent.gg

Ideon Science Park fördjupar samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället16.6.2022 14:11:10 CEST | Pressmeddelande