Global elbilskampanj ska få fart på omställningen.

Transportsektorn är klimatpolitikens stora problembarn. Det är också den enda sektorn vars CO2-utsläpp bara ökat de senaste 30 åren. Därför har E.ON anslutit sig till den globala EV30@30-kampanjen tillsammans med en rad länder och företag. Målet är att regeringar runt om i världen ska få upp ögonen för eldrivna fordon.

Just byggs laddinfrastrukturen ut för elbilar.

- Det tog människorna 20 år för att nå till en miljon sålda elbilar i världen. Därefter tog det 18 månader att nå till 2 miljoner elbilar och ytterligare 8 månader att nå till tre miljoner bilar som drivs med el. Inom sex månader har vi nått 4 miljoner. Trenden ser ungefär likadan ut i de flesta europeiska länderna och krävs för att vi ska klara klimatutmaningarna, säger Tore Harritshöj, chef för eMobility inom E.ON i Norden.

I Sverige finns det 13 515 rena elbilar, vilket innebär en tillväxt på 32 procent det senaste året. När det gäller laddhybrider finns det 44 149 bilar som rullar på de svenska vägarna, en ökning med hela 62 procent det senaste året.

- Sverige har vi en hög andel förnybar el, vilket innebär att det blir verklig skillnad när människor går över till eldrift för transporter. Men mer måste göras, därför är det viktigt för E.ON att stöjda kampanjen EV30@30, säger Tore Herritshöj vidare.

Följande länder står bakom kampanjen EV30@30: Norge, Sverige, Kanada, Chile, Kina, Finland, Frankrike, Indien, Japan, Mexico, Nederländerna, Nya Zeeland, USA, Portugal och Storbritannien.

Bland företag och organisationer som stödjer kampanjen finns energibolag runt om i världen.

Just byggs laddinfrastrukturen ut för elbilar.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.