Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

SIS deltar, tillsammans med svensk skogsindustri, i det internationella arbetet med att ta fram standarden ISO 38200 Chain of custody of wood and wood-based products. Arbetet pågår sedan 2014 och beräknas vara klart under 2018.

– Med ett system för chain of custody är det möjligt att informera om skogsråvaran hela vägen från skog till färdig produkt. Det finns ett stort intresse för dessa frågor inom såväl svensk som internationell skogsindustri och när standarden publiceras nästa år beräknas den få stor betydelse för hur man ser på de här frågorna, säger Maria Gustafsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Frukostseminarium 2 juni

Plats: SIS, Torsplan 1E, plan 9, Stockholm

Kl. 08.30 – 9.00 Frukost serveras

Kl. 09.00-11.00

Ulf Klensmeden, Stora Enso Skog samt ordförande för den svenska tekniska kommittén SIS/TK 587, och Maria Gustafsson, SIS, inleder och berättar om det internationella arbetet.

Per Funkquist, BillerudKorsnäs, och Magnus Norrby, Sågverkens Riksförbund, berättar om ISO 38200 Chain of custody of wood and wood-based products.

Paneldiskussion med följande deltagare:

Ulf Klensmeden, Stora Enso Skog och ordförande SIS/TK 587
Elisabeth Dahlén, Södra Skogsägarna
Per Funkquist, BillerudKorsnäs
Magnus Norrby, Sågverkens Riksförbund
Andreas Rastbäck, Holmen
Maria Gustafsson, SIS
Moderator: Sofia Backéus, SIS

Anmälan sker till kontaktperson nedan

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.