Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni

29.5.2017 09:24 | SIS Swedish Standards Institute

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

SIS deltar, tillsammans med svensk skogsindustri, i det internationella arbetet med att ta fram standarden ISO 38200 Chain of custody of wood and wood-based products. Arbetet pågår sedan 2014 och beräknas vara klart under 2018.

– Med ett system för chain of custody är det möjligt att informera om skogsråvaran hela vägen från skog till färdig produkt. Det finns ett stort intresse för dessa frågor inom såväl svensk som internationell skogsindustri och när standarden publiceras nästa år beräknas den få stor betydelse för hur man ser på de här frågorna, säger Maria Gustafsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Frukostseminarium 2 juni

Plats: SIS, Torsplan 1E, plan 9, Stockholm

Kl. 08.30 – 9.00 Frukost serveras

Kl. 09.00-11.00

Ulf Klensmeden, Stora Enso Skog samt ordförande för den svenska tekniska kommittén SIS/TK 587, och Maria Gustafsson, SIS, inleder och berättar om det internationella arbetet.

Per Funkquist, BillerudKorsnäs, och Magnus Norrby, Sågverkens Riksförbund, berättar om ISO 38200 Chain of custody of wood and wood-based products.

Paneldiskussion med följande deltagare:

Ulf Klensmeden, Stora Enso Skog och ordförande SIS/TK 587
Elisabeth Dahlén, Södra Skogsägarna
Per Funkquist, BillerudKorsnäs
Magnus Norrby, Sågverkens Riksförbund
Andreas Rastbäck, Holmen
Maria Gustafsson, SIS
Moderator: Sofia Backéus, SIS

Anmälan sker till kontaktperson nedan

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från SIS Swedish Standards Institute

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

Med rätt ledningssystem minskar risken för mutor17.5.2017 10:26Pressmeddelande

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute en ny svensk standard som ska hjälpa organisationer att komma åt mutor. Standarden är tydlig med att styrelser och ledningar har en viktig roll för att motverka mutor. – Många organisationer söker idag efter kunskap om etiska risker och hur de ska arbeta med socialt ansvarstagande. Så ett ledningssystem mot mutor, som den här standarden beskriver, ligger helt rätt i tiden säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum