Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

SIS deltar, tillsammans med svensk skogsindustri, i det internationella arbetet med att ta fram standarden ISO 38200 Chain of custody of wood and wood-based products. Arbetet pågår sedan 2014 och beräknas vara klart under 2018.

– Med ett system för chain of custody är det möjligt att informera om skogsråvaran hela vägen från skog till färdig produkt. Det finns ett stort intresse för dessa frågor inom såväl svensk som internationell skogsindustri och när standarden publiceras nästa år beräknas den få stor betydelse för hur man ser på de här frågorna, säger Maria Gustafsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Frukostseminarium 2 juni

Plats: SIS, Torsplan 1E, plan 9, Stockholm

Kl. 08.30 – 9.00 Frukost serveras

Kl. 09.00-11.00

Ulf Klensmeden, Stora Enso Skog samt ordförande för den svenska tekniska kommittén SIS/TK 587, och Maria Gustafsson, SIS, inleder och berättar om det internationella arbetet.

Per Funkquist, BillerudKorsnäs, och Magnus Norrby, Sågverkens Riksförbund, berättar om ISO 38200 Chain of custody of wood and wood-based products.

Paneldiskussion med följande deltagare:

Ulf Klensmeden, Stora Enso Skog och ordförande SIS/TK 587
Elisabeth Dahlén, Södra Skogsägarna
Per Funkquist, BillerudKorsnäs
Magnus Norrby, Sågverkens Riksförbund
Andreas Rastbäck, Holmen
Maria Gustafsson, SIS
Moderator: Sofia Backéus, SIS

Anmälan sker till kontaktperson nedan

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande