Göteborg utvalt av EU som en av 50 smarta turistdestinationer

Inom ramen för satsningen Smart Tourism Destinations har EU-kommissionen utsett 50 europeiska städer som utmärker sig genom att utveckla nya och mer hållbara former av turism.

Projektet Smart Tourism Destinations syftar till att stödja EU:s turismekosystem i att proaktivt möta sina nuvarande och framtida utmaningar, uppmuntra användandet av ny teknik och implementeringen av innovativa digitala lösningar.

Att anamma datadrivna tillvägagångssätt kommer att stödja beslutsfattande och frigöra den fulla potentialen för EU:s turistsektor, säkerställa framtida konkurrenskraft, öka hållbarhet och tillgänglighet och uppmuntra nya former av sysselsättning och tillvaratagande av det lokala kulturarvet.

Evenemangsstaden, världens mest hållbara destination, innovationsnod för Västkusten. Göteborg beskrivs på många sätt.Destinationen var bland de första i Sverige att förstå värdet av evenemang för en hållbar stadsutveckling och arbetar nu mer aktiv än någonsin med legacy. Nu vill Göteborg vara först att skapa ett samarbete inom besöksnäringen där en hållbar destination drivs av datadrivet beslut.

Destination Göteborg erbjuder en unik plats där forskning och utveckling av hållbara idéer, produkter och tjänster kopplat till upplevelseindustrin blir verklighet. Här finns samverkansplattformen, kompetensen, tekniken och den fysiska/digitala platsen. Med utgångspunkt i Göteborgs hållbarhetsarbete utvecklar vi just nu konceptet Destinationens Dataplattform (DDP) med målet att få upplevelseindustrin att utvecklas genom datadrivna beslut. Smart Tourism Destinations ger oss en unik möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter, lära och samverka med andra destinationer, säger Niklas Masuch, projektledare för DDP på Göteborg & Co.

Från data till insikter tillactions

Projektet Destinationens Dataplattform (DDP) som drivs av Göteborg & Co i samarbete med XperienceNext (Lindholmen Science Park), Mastercard, Truatam.fl.

DDP bygger på anonymiserade data som blir grund för att skapa innovativa lösningar och förbättra standarder för att mäta, följa upp och prognostisera besöksnäringens effekter ekonomiskt, miljömässigt och socialt.På ett helt GDPR säkert sätt kan en destination nu följa det viktigaste besökssegmenten rörelser och interaktioner med staden och dess aktörer.

Vid årsskiftet lanseras en Betaversion av plattformen som kommer att kunna användas med praxis inom först Göteborgsregionen, med ambition att sedan inspirera andra svenska och europeiska städer.

Mer information om Smart Tourism Destination:

Smart Tourism Destinations

EU-guide om data för turistmål

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ruben Östlund regisserar publiken på Göteborg Film Festival4.1.2023 07:58:16 CET | Pressmeddelande

Biografens förmåga att skapa kollektiva upplevelser är oöverträffad. Men har samtidens scrollande på individuella skärmar skadat publikens förmåga att delta i en gemensam föreställning? Den dubbelt guldpalmsbelönade regissören, och filmfestivalens hedersordförande, Ruben Östlund vill gå till botten med biobesökarnas beteenden och engagemang. I föreställningen This Is Cinema! på Göteborg Film Festival tar han sig an den försoffade biopubliken för att skapa världens bästa biokultur.

13 nya anledningar att besöka Göteborg jubileumsåret 20233.1.2023 11:10:40 CET | Pressmeddelande

Historien upprepar sig: När Göteborg fyllde 300 år 1921 fick firandet skjutas upp i två år. Och samma sak hände 2021 när Göteborg fyllde 400 år; pandemin satte stopp för firandet. Men i juni startar äntligen Göteborgs Jubileumsfirande. Det blir en stor Jubileumsfestival som inleder sommaren. Och det är bara en av höjdpunkterna i Göteborg. Här listar vi 13 nya anledningar till att besöka Göteborg i år.

A new direct line from New York bolsters Gothenburg as a destination21.12.2022 13:05:47 CET | Press release

At the end of April next year, SAS starts a new direct flight between Gothenburg and New York. The direct link will mean a lot for more visitors to explore and choose Gothenburg. – It shows that there is great faith in Gothenburg as a destination. The development here is fantastic and good access to international metropoles can be the deciding factor in the competition with other cities, says Peter Grönberg CEO of Göteborg & Co.