Göteborg vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning. Nu tar Göteborg initiativet till engångsfria luncher. Alla kan ta med en egen matlåda och köpa lunchen på någon av restaurangerna som är först ut att hänga på.
Ulrika Barkman är projektledare för Engångsfritt Göteborg.

Den 28 februari kl.12 går startskottet för initiativet med en manifestation på Kungsportsplatsen i centrala Göteborg. Alla som vill är välkomna att sluta upp för att tillsammans gå ut och köpa lunch i medhavd låda. Tio restauranger i Göteborg är först ut, men nya tillkommer hela tiden.

- Vår förhoppning är såklart att alla ska ansluta sig, såväl restauranger som arbetsplatser. Många engångsförpackningar färdas bara med maten några hundra meter fram och tillbaka till lunchrummet, då går det lika bra med en medhavd låda, säger Ulrika Barkman planeringsledare på park- och naturförvaltningen i Göteborg.

Det finns skyltmaterial som restauranger och arbetsplatser kan använda för att visa att de säger ja till att köpa lunch i egen låda, allt finns att ladda ner gratis på hemsidan. Bakom initiativet står Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Avenyföreningen och Innerstaden Göteborg.

- Minskad nedskräpning är en grön tråd i vårt arbete för en renare och mer attraktiv stadskärna. Att Göteborgs city blir engångsfritt är ett mål som vi alla kan samlas kring och bidra till. Det är ett initiativ som är enkelt, helt rätt i tiden och som kan ge stor effekt, genom att vi gör det tillsammans, säger Ulrika Barkman.

Nästa år kommer en ny EU-lag som förbjuder många engångsartiklar i plast, dessa står för 70 procent av allt skräp i haven. En tredjedel av göteborgarna svarar att det som skulle få dem att börja använda flergångslåda var att bli upplysta om möjligheten på plats enligt en intervjuundersökning genomförd av förvaltningen kretslopp och vatten. Göteborgs Kulturkalas kommer 2020 inför ett pantsystem för matlådor och nästa år planerar festivalen att vara engångsfri.

Mer om engångsfritt Göteborg: https://www.goteborg.com/engangsfritt/

Lista på restauranger som deltar: https://www.goteborg.com/vi-tipsar/

Fakta:

·Att ta med egen matlåda och mugg när du köper hämtmat och dryck från caféer och restauranger är helt ok. Det finns inga regler som förbjuder det.

·Var tredje svensk i åldern 18 till 29 år köper mat, dryck eller snacks dagligen eller flera gånger i veckan

·Av dessa upplever åtta av tio att engångsartiklar av plast är ett stort miljöproblem

·Sex av tio uppger att de slänger sin förbrukade förpackning i närmaste papperskorg

·1 göteborgare = 400 kg avfall/år, 1/3 är förpackningar och det ökar.

·Om du köper hämtmat i egen flergångslåda två gånger i veckan 5 veckor om året minskar du ditt avfall med 90 engångslådor

(Källor: Håll Sverige rent, Livsmedelsverket, Kretslopp och vatten i Gbg)

Ulrika Barkman är projektledare för Engångsfritt Göteborg.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.