Göteborgsaktörer laddar för coronasäkrat sportlov

Skidåkning i Brudarebacken, vandring längs Gotaleden och härliga luncher utomhus. I år har stadens aktörer verkligen ansträngt sig att sätta samman ett coronasäkrat utbud av aktiviteter. Det finns massor att göra med sina nära och kära i Göteborg och dess omgivningar.

Denna bild är en del av Göteborg & Co:s sportlovskampanj 2021.

Göteborg har ett stort utbud med fartfyllda aktiviteter. Här finns till exempel skidåkning både i Brudarebacken i centrala stan och i Alebacken, längdskidåkning inomhus i Skidome och en hinderbana utomhus i Kviberg. Eller kanske ett vinterbad från en fin plats längs kusten lockar den modige?

–För den som är hemma i Göteborg på sportlovet i år finns ett bra utbud av coronasäkra aktiviteter. Vi vill gärna uppmuntra göteborgarna att upptäcka mer av sin omgivning, säger Jessica Westh, affärsutvecklare på Göteborg & Co.

För de familjer som gillar naturen och spännande utflykter, går det att botanisera bland Göteborgs utbud av fina vandringsleder så som Gotaleden, som går från centrala stan till Alingsås och Vildmarksleden, som går från Skatås till Hindås. Längs lederna kan en upptäcka flertalet grottor och hitta magiskt fina platser att stanna till vid för en härlig fika- eller grillstund.

De som hellre vill ta det lite lugnt kan ge sig ut på en promenerad i staden, som svämmar över av utomhuskonst, samtidigt som en njuter av en lunch eller fika på en av Göteborgs vinteröppna uteserveringar. Vill en dessutom addera lite shopping i programmet följer butikerna de rekommenderade restriktioner, allt för att göra det till en säker upplevelse.

För att lyxa till det vid sidan om aktiviteterna, så erbjuder många av Göteborgs hotell fina sportlovspaket, som förvandlar ett par lediga dagar till en fullfjädrad semester. Njut av fluffiga kuddar och room service för en välförtjänt paus från vardagen.

Läs mer om aktiviteterna under sportlovsveckan här: https://www.goteborg.com/sportlov-i-goteborg-2021/

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Denna bild är en del av Göteborg & Co:s sportlovskampanj 2021.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.