Göteborgsvarvet lockar storpublik och turister till Göteborg

Med 80 000 löpare i sju olika lopp har Göteborgsvarvet vuxit till ett sex-dagars evenemang. En undersökning av årets Varvsvecka visar att både deltagare och besökare ger evenemanget mycket högt betyg och den ekonomiska omsättningen som genereras av löpare och turister uppskattas till cirka 300 miljoner kronor.

Göteborgsvarvet Foto: Glenn Unger

Göteborgsvarvet lockade storpublik till Göteborgs centrum den 19 maj i år. Analysföretaget Origo som på uppdrag av Göteborg & Co gjorde en publikundersökning beräknar att det var 170 000 människor som följde loppet på plats. Årets evenemang får betyget 4,7 på en 5-gradig skala och 98 procent av besökarna hade ett positivt helhetsintryck av Göteborg.

-  Arrangemangsmässigt var Göteborgsvarvet en fullträff i våras, både organisation och löparväder var på topp. Varvet är mycket betydelsefullt för friidrotten i Göteborg och vi är också stolta över det som evenemanget bidrar med till besöksnäringen, säger varvsgeneralen Bo Edsberger.

De som besökte Göteborgsvarvet och som inte var bosatta i Göteborg spenderade i snitt 1816 kronor per person och dygn i Göteborg. Den huvudsakliga utgiften var restaurang och café som stod för 22 % av dygnskonsumtionen, tätt följt av logi som stod för 19 %. Sammantaget ger detta en ekonomisk omsättning på 260 miljoner kronor, enligt Origos undersökning. Om man lägger till den turistekonomiska omsättning som genereras av alla löpare så blir det totalt cirka 300 miljoner kronor.

- Varvet är ett av Göteborgs största årliga evenemang. Det uppskattas av göteborgarna, är av stor betydelse för besöksnäringen och en folkfest. Det gör Varvet mycket viktigt för att lyfta fram Göteborgs stora kvaliteter som evenemangsstad, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.

Undersökningen från Origo Group gjordes som intervjuer på tre olika platser i stan under Göteborgsvarvet den 19 maj. Totalt genomfördes 497 intervjuer.

Göteborgsvarvet Foto: Glenn Unger

Abonnera på våra pressmeddelanden.