Gotlands Bryggeri återkallar White Bulldog Wheat IPA

Som en försiktighetsåtgärd återkallar Gotlands Bryggeri White Bulldog Wheat IPA 6,9 % från Systembolagets lokalt småskaliga sortiment med distribution och hyllplats på Systembolag inom 15 mils radie från bryggeriet i Visby, beställningsbar till Restaurang & Systembolag över hela landet. Artikelnummer: 88939-03.

Det gäller flaskor med bäst före 13-08-21. Baksidesetiketten tillhör ett annat av bryggeriets öl Double Bulldog DIPA 8,4 % som inte är en veteöl och därmed saknas information i innehållsförteckningen om att ölet innehåller vetemalt.

Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför White Bulldog Wheat IPA med bäst-före-datm 13-08-21. White Bulldog Wheat IPA ingår även som en av dryckerna i Gotlands Vinterlåda med artikelnummer 83658

Se bild på flaskans framsida och den felaktiga baksidan.

Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver.

White Bulldog Wheat IPA kommer åter att finnas för leverans till Systembolagets lokalt småskaliga sortiment och restauranger från och med vecka 11.

Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Mikael Mossvall, VD på Gotlands Bryggeri

Mob: +46 70 774 60 89 E-post mikael.mossvall@gotlandsbryggeri.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Loka jordgubb/granatäpple får oss att längta till sommaren4.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Redan i början av januari släpper Loka en ny smak av jordgubbar och granatäpple som får oss att drömma om långa ljusa sommardagar med smak av Sverige och Medelhavet. Det är en kombination av den fräscha och solmoget söta jordgubben tillsammans det fruktiga och syrliga granatäpplet som skapar den perfekta balansen. Loka Jordgubb/granatäpple finns i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandel från vecka 3.