Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln.

Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt.

Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver.

Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september.

Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas13.8.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.