Grand Chêne Sans Soufre Ajouté EKO 2019

Den 8 juli lanserar Maison Cazes sin ”Grand Chêne" Sans Soufre Ajouté 2019. Vinet är helt utan tillsatt svavel och är så naturligt ett vin kan vara. Systembolagets tillfälliga sortiment, artikelnummer: 92089, pris: 99 kronor.

Maison Cazes har funnits sedan år 1895 och är en av Europas största biodynamiska vinproducenter och en av de ledande producenterna i Roussillon i södra Frankrike. Egendomen omfattar idag 220 hektar och drivs sedan 1997 enligt biodynamiska principer. Familjen Cazes driver fortfarande företaget med Emmanuel Cazes som chefsvinmakare. År 2012 köpte Cazes Les Clos de Paulilles, en prestigefylld egendom som ligger mellan Banyuls och Collioure.

Sans Soufre Ajouté är franska och betyder på svenska ”utan tillsatta sulfiter”.

Arbetet på vingården och i vinkällaren är minimalistiskt. Skalmacereringen hanteras försiktigt runt 25 °C med en eller två överpumpningar under en dag. Efter 10 dagar töms tanken och pressarna är separerade för att undvika bakteriell kontaminering. Vinet genomgår malolaktisk jäsning på ståltank där inga sulfiter används. Vinet har ursprunget AOP Côtes du Roussillon Villages och vingårdarnas beskaffenhet är mestadels lera och kalksten med vissa schistosmaterial samt kiselsten, en terroir som passar perfekt för produktion av högkvalitativa viner.

Vinet är piggt och livligt med mängder av härliga fruktaromer så som björnbär, smultron och toner av svartpeppar. Syran är balancerad och har en frisk lång eftersmak. De mjuka taninerna ger en silkeslen avslutning. Vinet vinner på att dekanteras så att aromerna utvecklas till sin fulla potential.
Prova gärna vinet till grillad tonfisk eller lax serverad med en smakrik sås, mustiga pastarätter, grillad kyckling med grönsaker. Dessutom är det ett utmärkt sällskapsvin som kan avnjutas lätt kylt.

För mer information om produkten kontakta Michael Mobach, Produktchef på Spring Wine & Spirits.

michael.mobach@springwine.se