Granskning: Sverigedemokraterna är ett kvinnofientligt parti

Socialdemokraterna presenterar idag en rapport om hur Sverigedemokraternas politik påverkar kvinnor i Sverige och i Europa. SD är ett främlingsfientligt parti sprunget ur vit makt-rörelsen som återkommande lägger förslag som hotar kvinnors rättigheter. Partiet driver en politik som är direkt kvinnofientlig i såväl Sverige som Europa.

- Sverigedemokraternas förslag om att införa vårdnadsbidrag som gör att kvinnor stannar hemma istället för att jobba, begränsa arbetsrätten, tillåta barnmorskor att vägra utföra aborter och dessutom avskaffa pappamånaderna är kvinnofientliga. Det går inte att beskriva på något annat sätt, säger Margot Wallström (S), utrikesminister

I Sverige finns det flera exempel på hur Sverigedemokraterna driver en kvinnofientlig politik. Politik som leder till mindre frihet för kvinnor och att de i högre grad måste vara hemma och inte kan jobba:

• Begränsning av aborträtten och införandet av ”samvetsfrihet” så att barnmorskor ska kunna vägra att genomföra en abort.
  • Införa sambeskattning som Sverige lämnade på 70-talet
  • Avskaffa pappamånaderna i föräldraledigheten
  • Införa vårdnadsbidrag som leder till att kvinnor i högre grad blir hemma istället för att jobba
  • Sverigedemokraterna följer samma mönster i den politik som de driver i Europaparlamentet:
  • Röstade ja till att ”den första mänskliga rättigheten är rätten till liv från befruktningsögonblicket till den naturliga döden”, vilket i praktiken innebär ett ställningstagande mot abort.
  • Röstat nej till framtagandet av ett regelverk för att minska sexuella trakasserier.

- Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna kan förneka det hur mycket de vill, men i Sverige och i EU driver de en kvinnofientlig politik som begränsar kvinnors frihet och rättigheter, säger Heléne Fritzon (S), kandidat till europaparlamentet.

Länk till rapporten: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/2019/sd_ett_kvinnofientligt_parti.pdf

Erik Holm

tel: 08-700 26 83