Gränsvärden för hållbara byggnader enligt EU:s taxonomi klara

Gränsvärden för vilka befintliga byggnader som ska räknas som hållbara investeringar enligt EU:s taxonomiregelverk är nu fastlagda. Byggnader som omfattas tillhör de 15 procent bästa ur ett energiprestandaperspektiv. Energiprestandavärdet är nu fastställt.

EU:s taxonomiregelverk slår fast att endast byggnader som tillhör de 15 procent bästa ur ett energiprestandaperspektiv ska klassas som hållbara investeringar. Gränsvärden för olika byggnadskategorier är nu fastslagna efter att den svenska fastighetsbranschen enats om hur gränsvärden ska sättas.

Byggnader som klassificeras som hållbara investeringar ska ha minst energiklass A alternativt vara bland de 15 procent bästa ur ett energiprestandaperspektiv. Fastighetsägarna har tillsammans med företrädare för fastighetsbranschen nu utifrån tillgänglig statistik för energideklarationer slagit fast gränsvärdet. Gränsvärdet omfattar byggnader uppförda före 31 december 2020 och uttrycks som premiärenergital enligt Boverkets byggregler.

Topp 15 procent energiprestanda

De 15 procent bästa byggnaderna har en energiprestanda uttryckt som premiärenergital enligt Boverkets byggregler (BBR 29)

Byggnadskategori enligt Energideklarationer

Topp 15%-gräns för byggnader uppförda före 31 december 2020 (KWh/m2 enligt BBR 29)

Flerbostadshus

75

Lokalkategorier

Hotell, pensionat och elevhem

Restaurang

94

Kontor och förvaltning

89

Butiks- och lagerlokaler för livsmedelshandel

83

Butiks- och lagerlokaler för övrig handel

85

Köpcentrum

Vård, dygnet runt

96

Vård, dagtid

92

Skolor

98

Fastighetsägarna har för avsikt att uppdatera ovanstående uppgifter fjärde kvartalet varje år under förutsättning att tillgång erhålls till aktuell statistik.

-Vi är glada över att kunna presentera dessa uppgifter. Det är många aktörer från fastighetsbransch, finanssektorn, rådgivningsfirmor som hört av sig till oss och efterfrågat dem. Med detta underlag kan aktörer nu analysera fastighetsportföljer och se hur de uppfyller taxonomins kriterier, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Bakgrundsinfo om uträkningen och antaganden finns i bifogad rapport