Green Fleet - vägen till en grönare vagnpark

Fleet Support ökar tjänsteutbudet med Green Fleet – vägen till en grönare vagnpark.

Verkligheten kring vår tids miljöutmaningar kommer ikapp oss. Fler och fler företag är villiga att börja göra förändringar i beteenden och val för att gynna miljön. Fleet Support är partnern som har verktygen för att vägleda företag som vill ta ansvar för vagnparkens miljöavtryck.

Utbudet av miljöanpassade bil- och bränslealternativ är stort på den svenska marknaden. Att välja rätt bilar till företagets vagnpark och minimera miljöavtrycket kan vara en svår uppgift. Under namnet Green Fleet har Fleet Support samlat tjänster och stöd för att förenkla vägen till en grönare vagnpark för befintliga och nya kunder.

”Green Fleet började som en idé efter ett kundmöte utifrån att vi tillsammans med våra kunder och förare borde kunna belysa hur vi kan minska miljöavtrycket, dels via val av biltyp och dels via förarnas körbeteende. Att planera sin körning gör att bränsleförbrukningen kan hållas nere samtidigt som det får positiva effekter på bl.a antalet olyckor. Bra för både miljön och kostnaderna”, säger Patrik Lindroth, Affärsområdeschef på Fleet Support.

Green Fleet bygger på tre grundprinciper:

• Se över företagets bilpolicy för att maximera den operativa nyttan i företagets vagnpark till det lägsta möjliga miljöavtrycket.
  • Öka förarnas medvetenhet kring körbeteende och hur det påverkar miljön.
  • Uppföljning med hjälp av rapportverktyg.

Citatet ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något” är en god grund för miljötänkande. ”Vi vill med Green Fleet bidra till att lyfta frågan kring en grönare vagnpark, oavsett vilken nivå man vill börja på”, avslutar Patrik Lindroth.

www.fleet-support.se

Om Volkswagen Financial Services
Volkswagen Financial Services har en stark position på den svenska marknaden med en utlåning på 37 miljarder. Vår kontraktsportfölj består av 227 000 finansavtal, 180 000 serviceavtal och över 212 000 försäkringsavtal. Både vår portfölj och personalstyrka på 219 anställda växer för varje år. Under det gemensamma varumärket Volkswagen Financial Services erbjuds serviceavtal genom Volkswagen Service Sverige AB, försäkring genom IF Skadeförsäkring AB och bilfinansiering genom Volkswagen Finans Sverige AB, helägt dotterbolag inom Volkswagen Group. Globalt hanterar Volkswagen Financial Services cirka 20,3 miljoner kontrakt, har 16 267 medarbetare och 207,6 miljarder euro i totala tillgångar.