Grillsäsong – felaktig hantering av gasol kan leda till allvarliga olyckor

Grillsäsongen är officiellt invigd, men hur står det egentligen till med utrustningen? Många använder grillar som har några år på nacken. Felaktig hantering av gasol kan leda till otäcka olyckor. ”Man ska ha enorm respekt för all hantering och användning av gasol” säger Ifs skadeexpert.

Vid bristande säkerhet vid hantering av gas, som exempelvis gasolgrill eller terrassvärmare, utsätter man såväl sig själv som andra för brand- och explosionsrisker, påpekar försäkringsbolaget If.

– Det är inte så vanligt att det sker en olycka, men konsekvensen av en gasololycka kan bli förödande. Vi har sett allvarliga fall med brandskador på både egendom och person där gas har varit inblandat. Därför är det extra viktigt att tänka förebyggande vad gäller säkerheten vid användade av gas, säger Mats Larsson, brandman och skadeexpert på If.

Torr slang måste bytas ut

Alla som inleder grillsäsongen bör först och främst kontrollera slangar och anslutningar noggrant för sprickor och läckor. Gasolgrillar som står utomhus utsätts för många påfrestningar. Gasslangar har en begränsad livslängd och måste bytas ut regelbundet. Stark sol och stora temperaturförändringar torkar gummit.

– Det viktigaste du behöver göra är att se till att gasslangen är hel och inte har sprickor. Ser den torr ut eller har sprickbildning är det dags att byta ut den. Använd dina sinnen – slangen ska inte pysa och det ska inte heller lukta gasol från utrustningen. Slangen ska inte heller få sprickor när den böjs, säger Mats Larsson.

Det är en bra tumregel att alltid kontrollera om det finns läckor varje gång du byter gasolflaska.

– Om du vid grillning känner gaslukt och misstänker att det finns en läcka, stäng genast av gasförsörjningen på gasflaskan. Ta bort alla värmekällor, gå bort från grillen, låt allting svalna och utför vid senare tillfälle läcksökningskontroll med såpavatten, säger Mats Larsson.

Såpa-vatten-test

En enkel metod för att kontrollera om slang, slangkopplingar och reglage är täta, är att blanda såpa och vatten och pensla på utrustningen. Genom att applicera såpa och vatten på slangen kan du se var det finns en läcka. Om det finns en läcka kommer det att dyka upp bubblor i tvållösning när du slår på gasen.

– Olyckor med gasgrillning inträffar oftast när en person använder en grill som inte har använts på ett tag, eller direkt efter att hen har en nyfylld gasolflaska. Om du är osäker är det lika bra att kontakta återförsäljaren för rekommendationer. Ta inga onödiga risker. Gummislangar är färskvara och torkar efter en tid i solen. Som regel kan du köpa uppsättningar av både slang och regulator i ett, säger Mats Larsson.

Det finns inget svar på hur länge en gasslang håller, men det är en bra regel att byta slang ungefär vartannat år. Produktionsåret ska finnas tydligt markerat, så du vet hur gammal utrustningen är.

- Ibland kan en gasslangs livs vara kortare än två år, andra gånger längre. Om grillen är ute hela året kommer slangen och grillen att utsättas för större påfrestningar. Särskilt starkt direkt solljus och temperaturförändringar under säsongerna påverkar gummits livslängd, påpekar Mats Larsson.

Stäng alltid av både gasen på gasflaskan och styrreglaget när du har grillat färdigt.

Samma procedur som ovan gäller även för gasolvärmare på terrassen för att undvika allvarliga skador.

Ifs sex tips för säkrare grillning med gasolgrill:

• Var försiktig med gasläckor. Luften kan bli explosiv när gas läcker. Håll öppen eld, glödande cigaretter och elektriska gnistor långt borta!
  • Förvara helst gasflaskan utomhus alternativt i ventilerat utrymme. Placera aldrig gasbehållare under marknivå, till exempel i källaren. Gasolgasen (även kallad propangas) är tyngre än luft.
  • Kontrollera regelbundet röranslutningar och slangar för läckor med koncentrerat såpavatten som du penslar på. Bubblor = läckage.
  • Använd endast godkända slangar och utrustning. Byt omedelbart defekta eller spruckna slangar.
  • Håll grill- och gasbehållaren i gott skick. Försök inte reparera skador eller defekter själv. Vid misstänkt skada, kontakta återförsäljaren för rekommendation vad gäller just din produkt.
  • Gasbehållare ska aldrig utsättas för onormal uppvärmning eller stark sol. Behållarna ska alltid stå upprätt.

Ifs tips för säkrare grillning

• Låt grillen stå fritt. Ta bort allt lättantändligt material nära grillen innan du tänder.
  • Lämna aldrig grillen utan uppsikt när den är tänd.
  • Håll koll på barn och husdjur så att de inte är för nära grillen.
  • Använd gärna grillvantar för att undvika brännskador.
  • Respektera eventuellt grillförbud och kom ihåg att brandrisken är större när marken är torr och varm.
  • Släck grillen ordentligt

Hos MSB kan du se prognoser och kartor över brandrisken i skog och mark.