Gröna Gotland - nu lanseras hållbar mikromobilitet på ön

Genom projektet "Gröna Gotland" vill Europcar erbjuda kunder hållbar mobilitet på Gotland. Kunder som reser till Visby med flyg kommer ha möjligheten att hyra både elmotorcykel, elsparkcykel och elcykel för att fortsätta sin resa. Som en del i projektet kommer Europcar även öka antalet el-bilar i sin flotta på Gotland.

- Vi gör nu en satsning på att erbjuda flera hållbara alternativ för de som vill ta sig till och från flygplatsen men också för de resenärer som vill upptäcka hela Gotland. Alla som reser till Gotland passerar Visby vilket innebär att alla kommer ha möjlighet att ta del av vår gröna satsning. Jag tror det här initiativet kommer uppskattas för att vi utmanar de traditionella sätten att ta sig runt Gotland på, säger Adam Rudelius, stationschef på Europcar i Visby.

Projektet "Gröna Gotland" innebär att mer än varannan av Europcars bilar på Gotland kommer vara laddbar. I anslutning till Visby Flygplats kommer det även erbjudas uthyrning av elmotorcykel, elsparkcykel och elcykel där eldrivna motorcykeln SEAT MÓ har en räckvidd på 137 km och är ett smidigt och lätt sätt att ta sig fram på. Med uthyrning av både elsparkcyklar och elcyklar vill Europcar erbjuda mikromobilitet som ett komplement till vanliga bilhyror för att underlätta för kunder att ta sig runt på Gotland.

- "Gröna Gotland" är ytterligare ett projekt som ligger helt i linje med vår 2025-strategi. Vi vet vart vi ska och vi fortsätter att jobba mot att skapa en hållbar delad mobilitet för alla, oavsett om det är i storstad, på landsbygd eller på Gotland, säger Pernilla Andersson, HR-Chef och en del av Europcars ledningsgrupp.

Inom de närmaste veckorna kommer det att gå att ta del av Europcars gröna mikromobilitet på Gotland. Elmotorcykeln, elsparkcykeln och elcykeln hyrs och hämtas ut på Visby flygplats och återlämnas antingen på flygplatsen eller på Europcars kontor inne hos Bilcity Volkswagen på Färjeleden 7. Laddbara bilar finns att hyra både på Visby flygplats och på kontoret på Färjeleden 7.

Europcar är Europas ledande mobilitetsföretag och finns på 170 platser runt om i landet. Bolaget drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.