Volkswagen Personbilar

GTI-träffen vid Wörthersee: Världspremiär för Volkswagen Golf GTI TCR Concept

Dela

På årets traditionsenliga GTI-träff vid österrikiska sjön Wörthersee (9-12 maj), öppnade Volkswagen upp ett nytt spännande kapitel för sin kultbil Golf GTI. Detta genom att presentera den snart serieproduktionsklara ”Golf GTI TCR Concept” – en gatversion av den fullfjädrade tävlingsbilen.

Golf GTI TCR Concept med 290 hk och 370 Nm.
Golf GTI TCR Concept med 290 hk och 370 Nm.

Nyckelfakta om Golf GTI TCR Concept

  • En hyllning till alla GTI-fans: På årets GTI-träff vid Wörthersee premiärvisade Volkswagen en snart serieklar konceptbil: den nya GTI-toppmodellen Golf GTI TCR.
  • Imponerande prestanda: TSI-motorn utvecklar 290 hk och har ett vridmoment på 370 Nm. Motorkraften leds till framhjulen via en 7-växlad DSG-växellåda med dubbla kopplingar och en diffbroms.
  • Hämtad från tävlingsbanan och preppad för vanlig väg: Golf GTI TCR Concept är en gatversion av den 350 hk starka Golf GTI som skördar framgångar i den internationella standardvagnsserien TCR, en bil som även tävlar i den svenska racingserien STCC.
  • Med en topphastighet på 250 km/h som standard: Som tillval kommer man kunna välja bort den elektroniska hastighetsbegränsaren och ge sin GTI en topphastighet på 264 km/h.
  • Racinglook: Den nya stötfångardesignen – med splitter fram och diffusor bak – andas racing lång väg.
  • Sportiga särdrag standard: Ratt med racinginspirerad röd markering kl. 12, sportstolar med ny design och smidda 18"-fälgar...
  • Superbromsar: Bilen är som standard utrustad med högprestandabromsar.
  • Mäktigt motormuller: Titan-avgassystem från Akrapovič kommer finnas som tillval.
  • Pure Grey: Den nya lacken ”Pure Grey” är speciellt framtagen inför världspremiären.
  • På startlinjen: Denna toppmodell i GTI-utbudet marknadslanseras i Europa senare i år.

Både när det gäller design, effekt och prestanda har Golf GTI TCR Concept en äkta sportbils alla kännetecken. Vridet på 370 Nm från den kraftfulla turbomotorn står till förfogande redan från 1 600 varv/min och leds ut på framhjulen via en 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och en diffbroms.

Topphastigheten för den serietillverkade versionen kommer att ligga på 250 km/h. Den som inte tycker att detta räcker, kan som tillval få den elektroniska hastighetsbegränsningen bortkopplad för en topphastighet på 264 km/h som då gör denna Golf till den snabbaste GTI:n i det nuvarande modellutbudet.

Massor av speciella detaljer bidrar till den extra sportiga utstrålningen. Den kommande standardversionen rullar ut från fabriken i Wolfsburg på de smidda 18"-lättmetallfälgarna ”Belvedere”. 19"-fälgar kommer att finnas som tillval. Bakom de stora fälgarna döljer sig ett högeffektivt bromssystem med perforerade skivor som får den serietillverkade versionen att bromsa lika snabbt och problemfritt som den fullfjädrade racingversionen. Denna vassa Golf GTI-modell är också utrustad med två extra kylare som ser till att värmen från högprestandamotorn bemästras på ett effektivt sätt.

För den som vill ta det hela ett steg till, kommer det att finnas ett paket som ger bilen en prestanda ännu närmare tävlingsversionens: förutom de nya 19"-fälgarna och bortkopplad elektronisk hastighetsbegränsning ingår ett ännu mer dynamiskt sportchassi och det adaptiva chassiregleringssystemet DCC. Med en enkel knapptryckning anpassar sig detta efter de elektriskt justerbara stötdämparnas karakteristik.

Den nydesignade stötfångaren fram har en starkt konturerad splitter (frontspoiler) som tydligt visar att denna Golf GTI är en TCR-version. En annan nyhet är de nydesignade sidopanelsektionerna som får sin fortsättning bak till diffusorn och avgassystemet. En annan detalj som drar ögonen åt sig är ”TCR”-märket på trösklarna. Den som vill kommer ha möjlighet att förädla det ytterligare genom att välja den typiska bikakemönstrade GTI-designen som extra dekordetalj. När man öppnar framdörrarna hälsar Golf GTI TCR Concept välkommen genom att projicera en TCR-logo på marken. Instegslisterna är av stål och pryds av röd dekor.

Invändigt hittar vi premium-sportstolar klädda i mikrofiber/tyg med nytt mönster. Även dörrpanelerna och växelspaksdamasken är draperade i mikrofiber. Sätenas mittsektion går i kontrasterande ”Flash Red”, sportratten pryds av kontrasterande röda sömmar. Precis som på tävlingsbilar, är ratten försedd med en röd markering kl. 12.

– För närvarande finns Golf GTI TCR Concept – en värsting som vuxit upp på tävlingsbanan – bara som konceptbil, precis som namnet utvisar. Men i slutet av året vill vi att denna GTI-vision ska ha förverkligats, kommenterade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör, på GTI-träffen i Reifnitz vid sjön Wörthersee.

TCR – den framgångsrika racingserien

TCR-serien, som startades 2015, bjuder på förstklassig racing baserad på teknik från serieproduktionen. Endast privatteam är tillåtna. Förutom världsomspännande ”TCR International Series”, anordnar också många nationella bilsportförbund egna TCR-serier. I Sverige används TCR-reglementet i STCC där hela fem team har valt att tävla med Golf GTI TCR.

Sedan 2016 har Volkswagen Motorsport byggt fler än 100 exemplar av bilen, alla för hand, och levererat den till olika kundteam. 2018 års tävlingsversion av Golf GTI TCR har en effekt på 350 hk och ett vridmoment på 420 Nm. Drivningen ligger på framhjulen.

Mer information

Fler detaljer om Golf GTI TCR Concept finns i bifogat PDF-dokument.

Bilder

Golf GTI TCR Concept med 290 hk och 370 Nm.
Golf GTI TCR Concept med 290 hk och 370 Nm.
Ladda ned bild
Gatversionen av tävlingsbilen blir den snabbaste GTI:n i modellutbudet.
Gatversionen av tävlingsbilen blir den snabbaste GTI:n i modellutbudet.
Ladda ned bild
Den nya stötfångardesignen med splitter fram.
Den nya stötfångardesignen med splitter fram.
Ladda ned bild
290 hk pigga Golf GTI TCR lanseras i Europa i slutet av året.
290 hk pigga Golf GTI TCR lanseras i Europa i slutet av året.
Ladda ned bild
Bakom de stora lättmetallfälgarna döljer sig perforerade bromsskivor med speciella bromsok och belägg.
Bakom de stora lättmetallfälgarna döljer sig perforerade bromsskivor med speciella bromsok och belägg.
Ladda ned bild
Diffusorn andas racing lång väg.
Diffusorn andas racing lång väg.
Ladda ned bild
Ratt med racinginspirerad röd markering kl. 12.
Ratt med racinginspirerad röd markering kl. 12.
Ladda ned bild
Både förare och passagerare kan njuta av att sitta i högklassiga sportstolar med ny mikrofiber/tyg-klädsel.
Både förare och passagerare kan njuta av att sitta i högklassiga sportstolar med ny mikrofiber/tyg-klädsel.
Ladda ned bild
Världspremiären gick av stapeln på GTI-träffen vid Wörthersee.
Världspremiären gick av stapeln på GTI-träffen vid Wörthersee.
Ladda ned bild
På GTI-träffen vid Wörthersee samlas varje år tusentals Volkswagen-entusiaster.
På GTI-träffen vid Wörthersee samlas varje år tusentals Volkswagen-entusiaster.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum