Gudstjänstutskottet: Ja till ny kyrkohandbok

Kyrkomötets gudstjänstutskott är färdigt med sitt betänkande över förslaget till kyrkohandbok. Utskottet föreslår kyrkomötet att, med de ändringar som utskottet föreslår, anta förslaget. Kyrkohandboken föreslås tas i bruk från och med pingstdagen 2018.

I Gudstjänstutskottets betänkande 2017:1 behandlas kyrkostyrelsens skrivelse 2017:6 Kyrkohandbok för Svenska kyrkan del I samt de 52 motioner som väckts med anledning av skrivelsen.

Till betänkandet finns 40 reservationer, 2 särskilda yttranden och 8 särskilda meningar.

Läronämnden har tidigare yttrat sig över skrivelsen och de 36 motioner som har så kallade läromässiga implikationer.

– I utskottet har vi fattat beslut efter att noga ha gått igenom förslaget. Vi har prövat det, sjungit och beaktat Läronämndens yttrande, säger Sofija Pedersen Videke, gudstjänstutskottets ordförande.

– Jag vill särskilt betona Gudstjänstutskottets beslut i vårt andra betänkande, där vi föreslår att kyrkostyrelsen ska få i uppdrag att återkomma till kyrkomötet med förslag på hur gudstjänstlivet i Svenska kyrkan kontinuerligt kan tillföras gudstjänstmusik utan att detta innebär att ny kyrkohandbok måste antas, säger Sofija Pedersen Videke

Läs hela betänkandet här (pdf).

KONTAKT

Sofija Pedersen Videke, gudstjänstutskottets ordförande, 018-16 94 75 (pressekreterare)

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut9.11.2018 08:12Pressmeddelande

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder. I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Kyrkornas Världsråd möts i Uppsala2.11.2018 08:58Pressmeddelande

Under den kommande veckan sammanträder Kyrkornas Världsråds exekutivkommitté (styrelsens arbetsutskott) i Uppsala. Kyrkornas Världsråd är den ekumeniska rörelsens främsta företrädare. Under 2018 har Kyrkornas Världsråd firat 70-årsjubileum för att följa upp arbetet med enhet, rättvisa och fred i världen. Det är dessutom 50 år sedan världsrådets viktiga generalförsamling ägde rum i Uppsala, som blev en vändpunkt för arbetet med religion och utvecklingsfrågor, social rättvisa, kommunikation och påverkansfrågor.