Gunilla Kindstrand synar kulturen i en ny intervjuserie på Axess TV

På måndag kväll kl. 21.00 och fem måndagar framöver tittar Kindstrand närmare på problemen med Sveriges kulturpolitik. Vem styr egentligen över kulturen? Är det politikerna? Är det tjänstemännen? Är det kulturarbetarna och konstnärerna själva? Och var kommer medborgarnas, skattebetalarnas, röster in?

Gunilla Kindstrand intervjuar fem gäster med inblick i kultursektorn.

16 november - Lars Anders Johansson om huruvida skattefrihet är bättre än bidrag.

23 november - Owe Ronström om varför dagens kulturpolitik har svårt att bli relevant utanför städerna.

30 november - Roger Blomgren om vad man inte kan tala om i kulturdebatten.

7 december - Eva Bergquist om konsten att uppfostra en kulturpolitiker.

14 december - Stina Oscarson om att gå mot kulturströmmen.

Säsongspremiär: Förklara din forskning9.2.2021 07:28:00 CETPressmeddelande

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CETPressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!