H M Drottningen köper de första majblommorna av elever från Solna

I dag går startskottet för alla barn som ska sälja majblommor, landet runt. H M Drottningen som är Majblommans högsta beskyddare, bli allra först som köpare.

Till Stockholms Slott välkomnas femteklassarna Solveig Undeman Larsson och Henrik Deresiewicz från Ulriksdalsskolan i Solna. Solveig är 11 år och går på ”matfritids” där barnen hjälper till i köket. Hon älskar matlagning och är särskilt intresserad av det italienska köket. Henrik som är 12 år spelar fotboll, tränar friidrott och gillar att läsa. Med sig har barnen sin lärare Maryam Gilani:

-          Henrik och Solveig är så klart jätteglada över att få sälja majblommor till Drottningen, och de är väldigt engagerade i Majblommans insamling. Klassen har pratat mycket om att den går till barn i ekonomisk utsatthet här i Sverige, säger Maryam.

Majblomman 2019 skimrar i grönt och vitt. Den är designad av 13-åriga Saga, och liknar vitsippa. Blomman säljs av barn i mellanstadieåldern i hela Sverige.

Förra året samlades rekordsumman 66 miljoner kronor in på bara två veckor. I år hoppas Majblomman på ännu mer, i och med att alla barn kan ta betalt via Swish.

-          Det är så hoppfullt och inspirerande att se barnens engagemang för att tillsammans med Majblomman bygga ett samhälle som alla barn en chans. Runt 80 000 barn över hela landet deltar i Majblommans insamling och pengarna som samlas in går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare.

Ceremonin startar 11 april kl 12.00 på Stockholms Slott. Pressbilder publiceras i Majblommans pressrum via TT under eftermiddagen.

För mer information; välkommen att kontakta Liv Landell Major, pressekreterare på Majblommans Riksförbund: 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

H.M Drottningen köper första majblomman av Solveig Undeman Larsson och Henrik Deresiewicz. Nytt får i år är att alla barn kan sälja majblommor med Swish, vilket också var det betalmedel som användes på slottet.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b