H M Drottningen köper de första majblommorna av elever från Solna

I dag går startskottet för alla barn som ska sälja majblommor, landet runt. H M Drottningen som är Majblommans högsta beskyddare, bli allra först som köpare.

Till Stockholms Slott välkomnas femteklassarna Solveig Undeman Larsson och Henrik Deresiewicz från Ulriksdalsskolan i Solna. Solveig är 11 år och går på ”matfritids” där barnen hjälper till i köket. Hon älskar matlagning och är särskilt intresserad av det italienska köket. Henrik som är 12 år spelar fotboll, tränar friidrott och gillar att läsa. Med sig har barnen sin lärare Maryam Gilani:

-          Henrik och Solveig är så klart jätteglada över att få sälja majblommor till Drottningen, och de är väldigt engagerade i Majblommans insamling. Klassen har pratat mycket om att den går till barn i ekonomisk utsatthet här i Sverige, säger Maryam.

Majblomman 2019 skimrar i grönt och vitt. Den är designad av 13-åriga Saga, och liknar vitsippa. Blomman säljs av barn i mellanstadieåldern i hela Sverige.

Förra året samlades rekordsumman 66 miljoner kronor in på bara två veckor. I år hoppas Majblomman på ännu mer, i och med att alla barn kan ta betalt via Swish.

-          Det är så hoppfullt och inspirerande att se barnens engagemang för att tillsammans med Majblomman bygga ett samhälle som alla barn en chans. Runt 80 000 barn över hela landet deltar i Majblommans insamling och pengarna som samlas in går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare.

Ceremonin startar 11 april kl 12.00 på Stockholms Slott. Pressbilder publiceras i Majblommans pressrum via TT under eftermiddagen.

För mer information; välkommen att kontakta Liv Landell Major, pressekreterare på Majblommans Riksförbund: 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

H.M Drottningen köper första majblomman av Solveig Undeman Larsson och Henrik Deresiewicz. Nytt får i år är att alla barn kan sälja majblommor med Swish, vilket också var det betalmedel som användes på slottet.

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.