Hahtovirta leder Schibsteds storsatsning på ökade användarintäkter

Schibsteds mediehus, med bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har sett en kraftig tillväxt i användarintäkter de senaste åren. Idag har News Media-divisionen totalt 1,6 miljoner prenumeranter och en digitalt lönsam position i både Sverige och Norge.
– Vi tror på fortsatt stark tillväxt i prenumerationsaffären i Sverige framåt och ser nya möjligheter öppna sig, därför växlar vi nu upp och accelererar den digitala transformationen. Med den nya svenska organisationen kommer vi att bli ännu mer kund- och marknadsorienterade, säger Tor Jacobsen, chef för användarbetalning och produktutveckling i Schibsted News Media.
Schibsted har haft stor framgång med den gemensamma annonsorganisationen Schibsted Marketing Services. Nu samlar koncernen också kraften runt kunden och användaren i en ny organisation på tvärs Sverige och Norge, kallad Schibsted Product & Consumer.
– Det gör att vi blir starkare, kan agera snabbare och komma närmare våra kunder. Vi kan skapa en bättre kundupplevelse som stärker relationen, säger Tor Jacobsen.
Den nya organisationen Product & Consumer kommer i högre grad än idag att dra nytta av de ekosystem som finns på respektive marknad i Sverige och Norge, både vad gäller mediehusen och tjänster som Podme och Wellobe. Karl Hahtovirta blir chef för den svenska affären med uppdrag att utveckla prenumerationsintäkterna. Han kommer närmast från rollen som kommersiell chef på Aftonbladet.
– Jag ser otroligt mycket fram emot att få in Karl Hahtovirta i den här rollen, jag känner honom som väldigt stark, både strategiskt och kommersiellt. Han kommer att arbeta brett internt, men också agera externt för att stärka Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige tillsammans med partners och nya initiativ. Med det här upplägget ser vi stora möjligheter och en väldigt spännande utveckling framåt, säger Tor Jacobsen.
Karl Hahtovirta börjar det nya jobbet omedelbart.
– Jag ser att vi har enorma möjligheter på den svenska marknaden de kommande åren. Vi har ett fantastiskt utgångsläge med alla våra starka varumärken och våra lojala läsare och lyssnare, men det är också en styrka att vi har har flera år av stark tillväxt bakom oss när vi nu växlar upp. Att vi organiserar oss på ett sätt som gör att vi kan jobba än mer marknads- och användarfokuserat bäddar för stark fortsatt tillväxt och att fler kan få tillgång till vår journalistik, säger Karl Hahtovirta.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl Hahtovirta, Director of Subscriptions, Sverige. Telefon: 070-685 30 86. E-post: karl.hahtovirta@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6 000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
