Håll Sverige Rent inleder samarbete med Philip Morris International

Håll Sverige Rent inleder ett samarbete med tobaksbolaget Philip Morris AB. Målet är att färre fimpar ska slängas i våra utemiljöer.

I pilotprojektet informerar Philip Morris AB om problemen med fimpar på marken på en del av sina cigarettpaket och länkar till en kampanjsida som Håll Sverige Rent och Philip Morris AB gemensamt tagit fram. Dessutom kommer Philip Morris AB distribuera tio tusen fickaskkoppar i samband med kampanjen.

- Fimpen är skräpets värsting. Plasten i filtret bryts inte ner i naturen och filtret innehåller dessutom en lång rad ämnen som är mycket farliga för djur- och naturliv. Genom samarbetet med Philip Morris AB når vi fram till rökarna med vårt budskap om att fimpnedskräpning är ett stort problem, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

- Färska studier visar att rökare är en av de grupper som skräpar ner i större utsträckning än genomsnittet. Kan vi prata direkt till rökarna, har vi större chanser att fimparna hamnar där de hör hemma, fortsätter Ragnartz.

- Vi är mycket glada för att börja detta samarbete, Håll Sverige Rent gör ett fantastiskt arbete för miljön som vi stöttar helhjärtat. Fimpnedskräpning är ett problem och näringslivet måste vara en del av lösningen. För oss är detta en bra början. I framtiden ska vi göra mycket mer, säger Anette Rosengren, vd Philip Morris Norden.

Kampanjsida
fimparätt.nu

Fimpen - skräpets värsting
Fimpen är skräpets värsting – enligt Håll Sverige Rents beräkningar slängs fimpar motsvarande ca 108 ton plast som hamnar i våra utemiljöer varje år i Sverige.

Cigarettfilter består till stor del av en slags plast, cellulosaacetat. Fimpar som slängs på gatan slinker lätt ner i dagvattenbrunnar och hamnar i vattendrag, sjöar och hav.

Kontakt:

Håll Sverige Rent: