Håll Sverige Rent och Acamp lanserar ”Clean Camping”

Försäljningen av husbilar har skjutit i höjden under de senaste två åren och stora campingplatser rapporterar om högt bokningstryck redan innan säsongen har börjat på riktigt. Förra året larmades det från flera håll i landet om en ökad mängd nedskräpning till följd av att fler valde att turista i naturen. Därför lanserar Acamp och Håll Sverige Rent nu initiativet Clean Camping för att förebygga nedskräpning i naturnära områden.
Campare såväl som värdar är ovana vid hanteringen av exempelvis skräp och avfall i naturnära områden. Foto: Acamp

På kort tid har det nystartade företaget Acamp skapat sig en plats på den högaktiva marknaden för husbilar i Sverige. Genom att möjliggöra för markägare och företagare att enkelt nå ut till campare skapas nya möten mellan campare och värdar.

Detta kan innebära att såväl campare som värdar är ovana vid hanteringen av exempelvis skräp och avfall i naturnära områden.

”Vi ser att fler besökare ofta leder till mer nedskräpning. Så det är viktigt att alla vet vilka rättigheter och skyldigheter man har när man vistas i naturen. Det blir trevligare för alla om man får besöka en ren miljö, där inte djur eller natur heller riskeras ta skada”, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

Clean Camping är ett gemensamt initiativ där värdar som registrerar sig hos Acamp kan välja att bli certifierade ”Företagare mot skräp” och kunna använda sig av det i sin marknadsföring. Vidare tillhandahåller Håll Sverige Rents utbildningsmaterial och information riktade till såväl värdar som campare.

”Vi vet att det många nya campare ger sig ut denna sommar; därför vill vi ta vårt ansvar och bistå med tips och utbildning till såväl värdar som campare för hur vi ska bete oss respektfullt där ute”, säger Magnus Ormestad som ansvarar för hållbar turism hos Acamp.

”Vårt budskap med Clean Camping är ju egentligen självklarheter - men det är bevisligen något som måste upprepas och synliggöras än mer. Här vill vi axla vårt ansvar.”

Exempel på informationsmaterial.
Exempel på informationsmaterial.