Hallå knattereporter Filip Stennert!

• Hej Filip, vad kul att du blev Majblommans knattereporter!
  • Ja, det tycker jag med! Tack!
  • Vad ska du prata med alla partiledarna om i Almedalen?
  • Om sommarlovet. Majblomman jobbar för ett bra sommarlov för alla barn, så jag ska ställa frågor om det.
  • Majblommans skollovsrapport visar att barn måste vara ensamma på lovet när föräldrarna jobbar och fritids är stängt. Vad tycker du om det?
  • Det är jättetråkigt för de barnen, tycker jag.
  • Berätta mer om dig själv!
  • Jag bor i Visby med min storasyster och mina föräldrar. Och så gillar jag sport!
  • Vilka sporter håller du på med?
  • Fotboll, hockey och innebandy.
  • Tre bollsporter är inte dåligt! Hur orkar och hinner du?
  • Det är ju så kul, så det går bra! Jag har en dag i veckan utan träning.
  • Majblomman ger pengar till barn som inte har råd med idrott och andra aktiviteter. Vad tycker du om det?
  • Det är verkligen bra! Jag vet att det är dyrt med sport, så Majblomman behövs. Alla barn som vill borde få vara med.
  • Till sist, hur känns det inför politikerveckan i Almedalen? Nervöst?
  • Nej, det känns bra! Det blir spännande och roligt.

Majblomman - Alla barns blomma

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.

​Ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund18.12.2017 09:00Pressmeddelande

Tove Lindahl Greve blir ny generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Foto: Lisa Barryd Tove Lindahl Greve har utsetts till ny generalsekreterare för Majblommans riksförbund. Tove kommer senast från tjänsten som verksamhetschef för organisationen Ung Cancer. Hon har tidigare varit anställd på Rikspolisstyrelsen och Migrationsverket samt engagerad i Barncancerfondens nationella och lokala styrelser. Tove kommer att rapportera till Majblommans riksförbunds styrelse. - Majblomman är Sveriges äldsta barnrättsorganisation och har sedan 1907 varit ett stöd till barn som lever i utsatthet. Arbetet som generalsekreterare innebär både ansvar för att driva riksförbundets kansli och skapa goda förutsättningar för de över 600 lokalföreningar ute i landet som Majblomman består av. Tove har gedigen erfarenhet från både ideell och offentlig verksamhet vilket är avgörande för att förstå Majblommans uppdrag och roll. Hon har även visat resultat inom verksamhetsutveckling och kommer att bidra till

Barns rättigheter måste få större plats på agendan Majblommans kommunrapport27.10.2017 07:00Pressmeddelande

Varje år ger Majblomman ut en rapport som uppmärksammar hur svenska kommuner tar till vara barns rättigheter. Bakom vår kommunrapport ligger en rikstäckande enkät om barns villkor i skolan och på fritiden. 2017 kan vi med hjälp av kommunrapporten konstatera: att 23 procent av kommunerna saknar riktlinjer för medhavd matsäck, vilket i praktiken betyder att skolbarn själva bekostar sin lunch på studieresor och utflykter. I många fall handlar det om otillåtna avgifter enligt skollagen. Bland de kommuner som har riktlinjer för matsäck kan nämnas Alvesta, Ekerö, Habo, Kalmar, Mariestad, Sollefteå, Tibro, Västerås och Örebro. Siffror för samtliga medverkande kommuner i enkäten bifogas. att en majoritet om 59 procent av kommunerna inte erbjuder barn kostnadsfri kollektivtrafik, varken på skol- eller fritid. Endast 7 procent kostar på sina allra yngsta medborgare denna möjlighet, som är extra värdefull för barn i ekonomisk utsatthet. De kommuner som svarat att de erbjuder alla barn kostnadsfri