Hallå knattereporter Filip Stennert!

• Hej Filip, vad kul att du blev Majblommans knattereporter!
  • Ja, det tycker jag med! Tack!
  • Vad ska du prata med alla partiledarna om i Almedalen?
  • Om sommarlovet. Majblomman jobbar för ett bra sommarlov för alla barn, så jag ska ställa frågor om det.
  • Majblommans skollovsrapport visar att barn måste vara ensamma på lovet när föräldrarna jobbar och fritids är stängt. Vad tycker du om det?
  • Det är jättetråkigt för de barnen, tycker jag.
  • Berätta mer om dig själv!
  • Jag bor i Visby med min storasyster och mina föräldrar. Och så gillar jag sport!
  • Vilka sporter håller du på med?
  • Fotboll, hockey och innebandy.
  • Tre bollsporter är inte dåligt! Hur orkar och hinner du?
  • Det är ju så kul, så det går bra! Jag har en dag i veckan utan träning.
  • Majblomman ger pengar till barn som inte har råd med idrott och andra aktiviteter. Vad tycker du om det?
  • Det är verkligen bra! Jag vet att det är dyrt med sport, så Majblomman behövs. Alla barn som vill borde få vara med.
  • Till sist, hur känns det inför politikerveckan i Almedalen? Nervöst?
  • Nej, det känns bra! Det blir spännande och roligt.

Majblomman - Alla barns blomma

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är en barnrättsorganisation med över 600 lokalföreningar. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksida. Vår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman. Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs. Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen. Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande. Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala. I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av

Äntligen dags att köpa majblommor!11.4.2018 11:23Pressmeddelande

Äntligen dags att köpa majblommor! Torsdag 12 april är det dags för barn över hela landet att sälja majblommor. De allra första blommorna köper Drottningen och sedan går startskottet. Efter premiärshowen med Tobbe Trollkarl ger sig tiotusentals skolelever ut och säljer majblommor, med siktet inställt på rekord. Förra året samlades 61 miljoner in. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, i Sverige. I morgon är det äntligen dags för Majblommans insamling 2018! Kl. 12.30 samlas skolklasser över hela landet för att se Majblommans premiärshow som spelas in i Luleå och sänds via webben på majblomman.se. Tobbe Trollkarl lotsar publiken genom programmet, bland annat med medverkan av Kamferdrops, som har lovat ge barnen en riktig pangstart. Redan tidigare på förmiddagen smygstartar två barn insamlingen på Stockholms slott. Klockan 10.00 köper H M Drottning Silvia traditionsenligt de allra första majblommorna. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare. Barnen som besöker slotte