Hallå knattereporter Filip Stennert!

• Hej Filip, vad kul att du blev Majblommans knattereporter!
  • Ja, det tycker jag med! Tack!
  • Vad ska du prata med alla partiledarna om i Almedalen?
  • Om sommarlovet. Majblomman jobbar för ett bra sommarlov för alla barn, så jag ska ställa frågor om det.
  • Majblommans skollovsrapport visar att barn måste vara ensamma på lovet när föräldrarna jobbar och fritids är stängt. Vad tycker du om det?
  • Det är jättetråkigt för de barnen, tycker jag.
  • Berätta mer om dig själv!
  • Jag bor i Visby med min storasyster och mina föräldrar. Och så gillar jag sport!
  • Vilka sporter håller du på med?
  • Fotboll, hockey och innebandy.
  • Tre bollsporter är inte dåligt! Hur orkar och hinner du?
  • Det är ju så kul, så det går bra! Jag har en dag i veckan utan träning.
  • Majblomman ger pengar till barn som inte har råd med idrott och andra aktiviteter. Vad tycker du om det?
  • Det är verkligen bra! Jag vet att det är dyrt med sport, så Majblomman behövs. Alla barn som vill borde få vara med.
  • Till sist, hur känns det inför politikerveckan i Almedalen? Nervöst?
  • Nej, det känns bra! Det blir spännande och roligt.

Majblomman - Alla barns blomma

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande