Hamdha blir Majblommans konstnär 2021

I framtiden vill hon starta en egen barnrättsorganisation, 12-åriga Hamdha Faiz från Härnösand. Just nu är hon aktuell som Majblommans konstnär 2021. Hennes affisch sluter en cirkel för Hamdha som fick hjälp av Majblomman när hon var yngre.

Hamdha Faiz har skapat årets affisch åt barnrättsorganisationen Majblomman. Högupplöst.

För över 100 år sedan etablerade konstnären Carl Larsson traditionen att måla för Majblomman, när han donerade ett motiv till barnrättsorganisationen. Många kända kreatörer har sedan bidragit med sin bildkonst, varje vår. De senaste åren har uppdraget gått till talanger under 18 år, och idag kan Majblomman presentera sin yngsta konstnär någonsin. Hamdha Faiz är 12 år och bor i Härnösand. Hennes motiv fullt av färg och hon är glasklar med sitt konstnärliga budskap.

- Ja! Mest handlar bilden om glädje, olikheter och frihet. Jag vill visa att alla barn ska få vara fria och leva sina egna liv. Fågeln är den där friheten, och barnen som sitter på fågelns rygg är glada. Alla färgerna i bakgrunden visar barnens olikheter, säger Hamdha.

Som konstnär blir Hamdha en av Majblommans viktigaste talespersoner för barns rättigheter. När nu avtäckningen av konstverket är klar ser hon fram emot att träffa både media och makthavare.

- Ja, jag känner att det här är ett uppdrag som passar mig. Jag har faktiskt velat starta en egen hjälporganisation som ger barn hopp. Det är sånt här jag vill göra, bara!

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve är positiv:

- Klart Hamdha ska starta sin egen barnrättsorganisation i framtiden! Hon är en otroligt driftig och visionär tjej. Vi/jag är överväldigad av hennes konstnärlighet och hennes klokskap.

Hamdha vet om att hennes framtidsplaner är ovanliga för en tolvåring:

- Ja, men jag kanske tänker lite annorlunda för att jag hade det ganska svårt när jag var mindre. Min familj fick vänta jättelänge på uppehållstillstånd, i åtta år, och vi hade inte så mycket. När jag var mindre kunde jag inte göra sånt som kompisar hade råd med.

- Då hade du ju kunnat få hjälp av Majblomman.

- Det fick jag faktiskt. Jag kommer inte ihåg det men mamma har berättat att Majblomman såg till att jag fick lite saker.

Det bästa med Majblomman är att ge barn viktiga saker i livet tycker Hamdha, som själv har sålt majblommor.

- Ja, det var kul! Det var då jag kom på att jag vill starta en egen barnrättsorganisation.

Affishen av Hamdha Faiz finns att köpa i Majblommans digitala blombutik. För mer information välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: tove.lindahl.greve@majblomman.se eller 070-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare: liv.landell@majblomman.se eller 0708-742713

För kontakt med Majblommans konstnär, välkommen att kontakta Hamdha via förälder: 076-4212232

Hamdha Faiz

12 år

Går i sexan på Gerestaskolan

Bor i Härnösand

Hamdha Faiz med årets majblommeaffisch. HÖGUPPLÖST.