Hamnarbetarförbundet äventyrar den svenska modellen
- Att Hamnarbetarförbundet (HF) varslar i ett läge då i princip hela arbetsmarknaden är överens om nya avtal gynnar ingen. Tvärtom sänker det konkurrenskraften och då inte bara för hamnarna utan för hela industrin. Detta sker dessutom i ett ekonomiskt oroligt läge, vilket är ännu mer anmärkningsvärt. Det innebär också färre jobb och högre priser när färre varor kommer in via hamnarna, säger Johan Grauers, förhandlingschef hos Sveriges Hamnar.

Uppgörelsen om ett nytt förstahandsavtal träffades efter tuffa förhandlingar med Transportarbetareförbundet och det finns inget utrymme att ha andra villkor i ett andrahandsavtal. HF:s agerande kan inte ses som något annat än ett försök att tränga undan Transports avtal.
-Medlingsinstitutet har – på HF:s initiativ – redan varit involverade och lagt fram ett förslag som är möjligt utifrån den svenska modellen. Det är beklagligt att HF, när de inte får som de vill, vägrar acceptera medlarnas bud. Det alla i hamnarna nu behöver är lugn och ro samt fokus på verksamheten, fortsätter Johan Grauers.
Trots att Hamnarbetarförbundet inte har ett eget avtal omfattas deras medlemmar precis som tidigare av kollektivavtal, nämligen Transportarbetareförbundets Hamn- och stuveriavtal.
-Alla villkor för alla hamnarbetare i Sverige styrs av Hamn- och stuveriavtalet och det är redan klart. Ett andrahandsavtal påverkar varken verksamheten eller villkoren för de anställda ute i hamnarna och det är mycket viktigt att betona detta, säger Johan Grauers, förhandlingschef hos Sveriges Hamnar.
Att HF, trots att det redan finns ett kollektivavtal med Transport ändå väljer konflikt och stridsåtgärder i detta läge kan få förödande effekter för Sveriges ekonomi. Konflikten i Göteborg 2016/2017 kostade Sverige 4,6 miljarder och 140 uppsagda hamnarbetare enbart i Göteborgs containerterminal.
Det här varslet riskerar den svenska modellen för kollektivavtal, som både fack och arbetsgivare står bakom. Det är djupt olyckligt och mycket problematiskt och det öppnar för en vidare diskussion om hur man ser på frågan om proportionella strejker. Konsekvenserna blir så allvarliga att det här visar att lagstiftningen behöver ses över för att skydda inte bara företagare, utan alla invånare och medborgare och hela samhället, säger Johan Grauers, förhandlingschef hos Sveriges Hamnar.
Kontakter
Mattias HolmqvistPressansvarig
Tel:072-224 58 55mattias.holmqvist@transportforetagen.seHåkan FilipssonKommunikationsansvarig; arbetsgivarservice och juridikTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
Lägre arbetsgivaravgifter för unga kan bli viktigt lyft för transportsektorn28.11.2025 16:06:04 CET | Pressmeddelande
Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart28.11.2025 10:10:42 CET | Pressmeddelande
Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.
Nu ska vägen till sjöfartsyrken bli enklare20.11.2025 08:35:22 CET | Pressmeddelande
Regeringen slopar kravet på treårig gymnasieutbildning för vissa sjöyrken. Transportföretagen ser beslutet som ett stort steg framåt för att möta branschens rekryteringsbehov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum