Lindholmen Science Park

Handbok för normkritisk visualisering lanseras - för mer inkluderande städer

Dela

Visualisering är ett viktigt verktyg för att kommunicera visioner för stadsutveckling. Men om bilderna som visas är väldigt likriktade i fråga om t ex kön, funktionsvariation och etnicitet, riskerar de att bidra till att människor osynliggörs och diskrimineras. Nu lanseras en guide och handbok som med konkreta verktyg utmanar normer och vill bidra till mer inkluderande städer.

Från vänster: Christina Ingelsten, Skanska Sverige AB, Marcus Jahnke, RISE, Tova Crossler Ernström, RISE, Emelie Anneroth, RISE, Petra Juhlin, Visual Arena vid Lindholmen Science Park, Julia Fredriksson, Chalmers tekniska högskola och Lisa Wistrand, White Arkitekter. Bild: Lindholmen Science Park
Från vänster: Christina Ingelsten, Skanska Sverige AB, Marcus Jahnke, RISE, Tova Crossler Ernström, RISE, Emelie Anneroth, RISE, Petra Juhlin, Visual Arena vid Lindholmen Science Park, Julia Fredriksson, Chalmers tekniska högskola och Lisa Wistrand, White Arkitekter. Bild: Lindholmen Science Park

– Om vi bara tänker på vår stad som en plats med fint väder och glada barn som leker, missar vi alltid flera viktiga perspektiv. Staden är komplex, ska vara komplex och vi måste också hantera den så. Helt enkelt sluta förenkla och försköna. Normkreativa visualiseringar ger oss möjlighet att gestalta vardagen ur fler perspektiv, säger Lisa Wistrand, Kulturgeograf och samhällsplanerare på White Arkitekter.

Bakgrunden till handboken och guiden är NormViz-projektet där Chalmers Tekniska Högskola, RISE, Skanska, White Arkitekter och Visual Arena vid Lindholmen Science Park har drivit arbetet ihop.

Handboken och guiden vänder sig till de som på olika sätt arbetar med visualiseringar i stadsutveckling och arkitekturprojekt. Avsikten är att bidra till en större medvetenhet om hur normer kommer till uttryck i visualiseringar och erbjuda konkreta verktyg och taktiker för att arbeta normkritiskt.

Ladda ner Handboken & Guiden här >

– Hur den tänkta staden visualiseras, även om det bara är just tankar och idéer, påverkar i hög grad. Visualiseringar som bara representerar eller visar en del av befolkningen bidrar till att skapa städer just för den delen, men inte för alla, säger Marcus Jahnke, forskare inom forskningsinstitutet RISE.

Vi måste helt enkelt bli bättre på att laborera och utmana när vi gestaltar olika miljöer. På så sätt kan vi bidra till ett mer inkluderande samhälle.

– Normkritik och normkreativitet är ovana begrepp för många. Att göra en handbok och guide som blir tillgängliga för alla handlar om att sprida kunskapen som vi har tagit fram i forskningsprojektet. Det är fantastiskt om vi på Skanska i rollen som samhällsutvecklare kan vara med och utveckla inte bara oss själva utan en hel bransch, säger Christina Ingelsten, affärsutvecklare på Skanska Sverige AB.

– Projektet, och handboken som blivit ett påtagligt resultat, är en viktig del i vårt arbete för visuell och virtuell innovation. Praktiska verktyg som kan spridas vidare till andra aktörer är effektiva budskapsbärare, säger Petra Juhlin, projektledare på Visual Arena.

Kontakt:

Petra Juhlin
Projektledare, Visual Arena
070-235 20 22
petra.juhlin@lindholmen.se

Anna Hafström Kováts
Kommunikations- och presschef, Lindholmen Science Park
072-351 52 80
anna.hafstrom.kovats@lindholmen.se

Nyckelord

Bilder

Från vänster: Christina Ingelsten, Skanska Sverige AB, Marcus Jahnke, RISE, Tova Crossler Ernström, RISE, Emelie Anneroth, RISE, Petra Juhlin, Visual Arena vid Lindholmen Science Park, Julia Fredriksson, Chalmers tekniska högskola och Lisa Wistrand, White Arkitekter. Bild: Lindholmen Science Park
Från vänster: Christina Ingelsten, Skanska Sverige AB, Marcus Jahnke, RISE, Tova Crossler Ernström, RISE, Emelie Anneroth, RISE, Petra Juhlin, Visual Arena vid Lindholmen Science Park, Julia Fredriksson, Chalmers tekniska högskola och Lisa Wistrand, White Arkitekter. Bild: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Bild: White Arkitekter
Bild: White Arkitekter
Ladda ned bild
Bild: Lindholmen Science Park
Bild: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Bild: Lindholmen Science Park
Bild: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lindholmen Science Park
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg

031-764 70 00http://www.lindholmen.se

Visual Arena vid Lindholmen Science Park är en öppen och neutral samverkansplattform för visuell och virtuell innovation. Vårt uppdrag är att samla, sprida och möjliggöra arbete med visualisering i syfte att skapa förutsättningar för tillväxt, innovation och kompetensutveckling.

Följ Lindholmen Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park

AI-hackathon ska lära oss mer om Östersjöns miljö18.10.2019 09:03:39 CESTPressmeddelande

I november hålls ett AI-hackathon i Göteborg med syfte att accelerera forskningen om sillgrisslor och om Östersjöns känsliga ekosystem. Data scientists, programmerare och interaktionsdesigners inbjuds att delta för att under två intensiva dagar tillsammans med bland andra Världsnaturfonden (WWF), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Stockholm Resilience Centre, Baltic Seabird Project och AI Innovation of Sweden arbeta fram nya sätt att strukturera data om havsfåglarna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum