Handeln pessimistisk inför stundande lågkonjunktur

För tionde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket kan översättas till att handlarna har en pessimistisk syn på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet.
- En kommande lågkonjunktur kommer att slå hårt mot handeln och dess roll som näringslivets största arbetsgivare. Svenska handlare har tagit sig igenom tuffa tider förut och kommer göra så även denna gång, men vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Framtidsutsikterna inom e-handeln åter tillbaka på minus
E-handeln, som fick ett mindre uppsving i och med Black Friday, kunde inte bibehålla den positiva trenden. En minskning med -1,9 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 83,6 i månadens mätning.
- De tuffa tiderna slår brett och påverkar inte bara den fysiska handeln. Vi ser att såväl omsättningen som försäljningen i volym minskat inom e-handeln under året som gick. Vi ska dock ha med oss att e-handeln vuxit explosionsartat under de senaste åren, en tillbakagång var således väntad, men läget är fortsatt tufft, säger Sofia Larsen.
Handlarna ser ett ökat behov av att minska sina lager
De senaste månaderna har diskussioner kring handlares lager intensifierats. Med anledning av detta har frågan undersökts i månadens upplaga av Handelsbarometern. Trenden under året som gått har varit tydlig. Behovet av att minska ned på lagren har ökat. Mest tydligt är detta inom sällanköpsvaruhandeln, där drygt fyra av tio handlare i december uppgav att deras lager behövde minska.
- Vanligtvis brukar januari innebära att vi lämnar reaperioderna bakom oss, men givet att många handlare har stora lager har många valt att förlänga sina rea-erbjudanden. Givet det tuffa läget är det inte optimalt, men då konkurrensen ofta är stenhård finns ingen annan utväg, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns dystra trend – ett år med negativ framtidstro28.3.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Att många handelsföretag i Sverige i detta nu möter stora utmaningar är ingen överdrift. Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad visar att handlarnas framtidsförväntningar för tolfte månaden i rad är negativa, vilket är första gången i Handelsbarometerns historia.
E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari21.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, steg med 4 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Tuffa ekonomiska tider gör att hushållen nedprioriterar hållbarhet20.3.2023 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Att konsumenter håller allt hårdare i plånboken påverkar även deras benägenhet att handla hållbart. För första gången visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning att konsumenterna nedprioriterar hållbarhetsaspekten till förmån för pris. Företagen håller däremot kursen stadigt i hållbarhetsarbetet.
Tusentals butiker riskerar att slås ut på grund av ökade hyreskostnader14.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
I januari höjdes hyrorna för kommersiella lokaler med nära 11 procent. Det var ett hårt slag för många butiker. En ny rapport baserad på data från Svensk Handels hyresdatabas visar att existensen för så mycket som två tredjedelar av kläd- och skohandeln kan stå på spel.
Tuffa ekonomiska tider slår hårt mot modebranschen13.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Att konsumenternas köpkraft urholkas slår hårt mot en modehandel som inte är utan prövningar. Svensk Handels Stilindex för februari visar på att branschen möter stora utmaningar i form av bland annat minskad försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum