Svensk Handel

Handeln pessimistisk inför stundande lågkonjunktur

Dela
De tuffa tiderna som väntar har en stor påverkan på handelsföretagens framtidsutsikter. Minskad konsumtion, högre hyror och dyra elräkningar slår hårt mot den svenska handeln. Därutöver brottas många företag med stora lager. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari.

För tionde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket kan översättas till att handlarna har en pessimistisk syn på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet.

- En kommande lågkonjunktur kommer att slå hårt mot handeln och dess roll som näringslivets största arbetsgivare. Svenska handlare har tagit sig igenom tuffa tider förut och kommer göra så även denna gång, men vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Framtidsutsikterna inom e-handeln åter tillbaka på minus

E-handeln, som fick ett mindre uppsving i och med Black Friday, kunde inte bibehålla den positiva trenden. En minskning med -1,9 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 83,6 i månadens mätning.

- De tuffa tiderna slår brett och påverkar inte bara den fysiska handeln. Vi ser att såväl omsättningen som försäljningen i volym minskat inom e-handeln under året som gick. Vi ska dock ha med oss att e-handeln vuxit explosionsartat under de senaste åren, en tillbakagång var således väntad, men läget är fortsatt tufft, säger Sofia Larsen.

Handlarna ser ett ökat behov av att minska sina lager

De senaste månaderna har diskussioner kring handlares lager intensifierats. Med anledning av detta har frågan undersökts i månadens upplaga av Handelsbarometern. Trenden under året som gått har varit tydlig. Behovet av att minska ned på lagren har ökat. Mest tydligt är detta inom sällanköpsvaruhandeln, där drygt fyra av tio handlare i december uppgav att deras lager behövde minska.

- Vanligtvis brukar januari innebära att vi lämnar reaperioderna bakom oss, men givet att många handlare har stora lager har många valt att förlänga sina rea-erbjudanden. Givet det tuffa läget är det inte optimalt, men då konkurrensen ofta är stenhård finns ingen annan utväg, avslutar Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye