Handelns hållbarhetsarbete står sig under pandemin

Mer än hälften av alla handlare (53 %) uppger att hållbarhetsarbetet inom deras verksamhet ej påverkats i och med pandemin. En av fem handlare (20 %) menar dessutom att rådande situation resulterat i ett intensifierat arbete med hållbarhetsfrågor.
I dag arbetar fyra av fem handlare (78 %) aktivt med frågorna, vilket är en ökning med 15 procentenheter jämfört med för fem år sedan.
- Vi kan glädjande konstatera att hållbarhet integreras i allt högre utsträckning i verksamheten och att hållbarhetsarbetet inte är så konjunkturkänsligt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Konsumenter ställer krav på hög kvalitet, schysst tillverkning och transparens
Etiskt och socialt ansvarstagande, ofta kallat social hållbarhet, är ett område där konsumenter idag ställer höga krav på den svenska handeln. Likt tidigare år är hög kvalitet på produkterna som köps viktigt (40 %), men lika viktigt är det att tillverkningen sker under goda etiska och miljömässiga förhållanden (40 %). Vidare är frågor som rör transparens (39 %) och att företag främjar mångfald och jämställdhet (32 %) något som konsumenter tar i beaktande.
- Konsumenters tilltro till svenska handlare är stor. De ställer tydliga, men fullt rimliga krav på att handelsföretag utöver det mer miljöinriktade hållbarhetsarbetet också lägger stor vikt vid frågor som rör mångfald, jämställdhet och arbete mot diskriminering. Särskilt viktigt är det bland yngre konsumenter. Ska man attrahera framtidens konsumenter är det frågor företag fortsatt bör arbeta intensivt med, säger Karin Johansson.
E-handeln har tagit ett stort coronakliv
En effekt av pandemin är att allt fler har handlat via internet. Nio av tio konsumenter i åldersspannet 18–79 år har handlat online under det senaste året och det är optimalt anpassat emballage (84 %) och leveransalternativ med låg klimatpåverkan (78 %) som konsumenter ser som de viktigaste hållbarhetsfrågorna.
- En ökad e-handel medför också högre krav på en mer hållbar e-handel. Det är viktigt att företagen nu sätter sig i förarsätet och prioriterar områden de själva har möjlighet att påverka, exempelvis genom att optimera mängden emballage och att informera om vilket land produkten kommer ifrån, säger Karin Johansson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Viktor SchmidtPresskommunikatör
Tel:010-47 18 651viktor.schmidt@svenskhandel.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
