Handelns hållbarhetsarbete står sig under pandemin
Mer än hälften av alla handlare (53 %) uppger att hållbarhetsarbetet inom deras verksamhet ej påverkats i och med pandemin. En av fem handlare (20 %) menar dessutom att rådande situation resulterat i ett intensifierat arbete med hållbarhetsfrågor.
I dag arbetar fyra av fem handlare (78 %) aktivt med frågorna, vilket är en ökning med 15 procentenheter jämfört med för fem år sedan.
- Vi kan glädjande konstatera att hållbarhet integreras i allt högre utsträckning i verksamheten och att hållbarhetsarbetet inte är så konjunkturkänsligt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Konsumenter ställer krav på hög kvalitet, schysst tillverkning och transparens
Etiskt och socialt ansvarstagande, ofta kallat social hållbarhet, är ett område där konsumenter idag ställer höga krav på den svenska handeln. Likt tidigare år är hög kvalitet på produkterna som köps viktigt (40 %), men lika viktigt är det att tillverkningen sker under goda etiska och miljömässiga förhållanden (40 %). Vidare är frågor som rör transparens (39 %) och att företag främjar mångfald och jämställdhet (32 %) något som konsumenter tar i beaktande.
- Konsumenters tilltro till svenska handlare är stor. De ställer tydliga, men fullt rimliga krav på att handelsföretag utöver det mer miljöinriktade hållbarhetsarbetet också lägger stor vikt vid frågor som rör mångfald, jämställdhet och arbete mot diskriminering. Särskilt viktigt är det bland yngre konsumenter. Ska man attrahera framtidens konsumenter är det frågor företag fortsatt bör arbeta intensivt med, säger Karin Johansson.
E-handeln har tagit ett stort coronakliv
En effekt av pandemin är att allt fler har handlat via internet. Nio av tio konsumenter i åldersspannet 18–79 år har handlat online under det senaste året och det är optimalt anpassat emballage (84 %) och leveransalternativ med låg klimatpåverkan (78 %) som konsumenter ser som de viktigaste hållbarhetsfrågorna.
- En ökad e-handel medför också högre krav på en mer hållbar e-handel. Det är viktigt att företagen nu sätter sig i förarsätet och prioriterar områden de själva har möjlighet att påverka, exempelvis genom att optimera mängden emballage och att informera om vilket land produkten kommer ifrån, säger Karin Johansson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Viktor SchmidtPresskommunikatör
Tel:010-47 18 651viktor.schmidt@svenskhandel.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum