Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 2023
Totalt var det 27 finalister som tävlade om de nio prestigefyllda titlarna. Branschkunniga jurygrupper utsåg åtta av vinnarna medan kategorin Årets köpupplevelse avgjordes genom en öppen omröstning. Kategorin togs hem av Inet för deras stenhårda kundfokus och medarbetarnas djupa engagemang.
- Det är alltid härligt att få träffa så många ambitiösa och framgångsrika representanter för svensk handel under en och samma kväll.
Retail Awards är ett bevis på att handelsföretag i Sverige, trots tuffa tider, fortsätter att utvecklas och leverera god service och högt värde till sina kunder, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Det var som vanligt inte bara företag som fick pris, utan även uppskattade medarbetare i handeln hyllades. Rickard Lyko, vd på Lyko utsågs till Årets ledare, och Lova Lindgren blev Årets butikssäljare.
- Jag har så himla roligt på jobbet och går dit varje vecka supertaggad, säger Lova Lindgren på Synsam Recycling Outlet Umeå som blev Årets butikssäljare när hon fick frågan om nyckeln till sin framgång.
Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och galan avgjordes i år för sextonde gången, på legendariska Nalen i Stockholm.
En av Sveriges mest lovande artister, Hanna Ferm, uppträdde på galan och stämningen fortsatte att vara på topp långt efter att den sista vinnaren presenterats.
Alla vinnare i Retail Awards 2023
Årets butikssäljare: Lova Lindgren, Synsam Recycling Outlet Umeå
Årets butik: These go to 11
Årets hållbarhetssatsning: Circuit
Årets logistiklösning: Clas Ohlson
Årets ledare: Rickard Lyko, Lyko, Vansbro
Årets köpupplevelse: Inet
Årets tillväxtbolag: Gårdssällskapet
Årets digitala satsning: Djerf Avenue
Årets internationella expansion: Chimi
Här kan du läsa om alla finalister.
För mer information, bilder och kontaktuppgifter till respektive vinnare, kontakta Svensk Handels presstjänst.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum